Archiwum wrzesień 2019


ISTQB 6
27 września 2019, 18:57

6. Narzędzia wspomagające testowanie — 40 min.
Słowa kluczowe automatyzacja testowania, narzędzie do testowania wydajności, narzędzie do wykonywania testów, narzędzie do zarządzania testami, testowanie oparte na słowach kluczowych, testowanie sterowane danymi
Cele nauczania — narzędzia wspomagające testowanie 6.1. Uwarunkowania związane z narzędziami testowymi FL-6.1.1. (K2) Kandydat potrafi sklasyfikować narzędzia testowe według przeznaczenia i obsługiwanych czynności testowych. FL-6.1.2. (K1) Kandydat potrafi zidentyfikować korzyści i czynniki ryzyka związane z automatyzacją testowania. FL-6.1.3. (K1) Kandydat pamięta o szczególnych uwarunkowaniach związanych z narzędziami do wykonywania testów i zarządzania testami. 6.2. Skuteczne korzystanie z narzędzi FL-6.2.1. (K1) Kandydat potrafi wskazać główne zasady wyboru narzędzi. FL-6.2.2. (K1) Kandydat pamięta cele stosowania projektów pilotażowych wprowadzających narzędzia. FL-6.2.3. (K1) Kandydat potrafi wskazać czynniki sukcesu związane z oceną, implementacją, wdrożeniem i bieżącą obsługą narzędzi testowych w organizacji.
6.1. Uwarunkowania związane z narzędziami testowymi
Narzędzia testowe służą do wspierania jednej lub wielu czynności testowych. Dostępne są między innymi następujące narzędzia:
• narzędzia używane bezpośrednio podczas testowania, takie jak narzędzia do wykonywania testów i narzędzia do przygotowywania danych testowych;
• narzędzia ułatwiające zarządzanie wymaganiami, przypadkami testowymi, procedurami testowymi, skryptami testów automatycznych, rezultatami testów, danymi testowymi, defektami oraz narzędzia raportujące i monitorujące wykonywanie testów;
• narzędzia służące do badania i oceny;
• inne narzędzia wspomagające testowanie (w tym znaczeniu narzędziem testowym jest również np. arkusz kalkulacyjny).
6.1.1. Klasyfikacja narzędzi testowych Zależnie od kontekstu narzędzia testowe mogą służyć realizacji jednego lub kilku z poniżej wymienionych celów:
• zwiększenie efektywności wykonywania czynności testowych poprzez zautomatyzowanie powtarzających się zadań lub tych zadań, których ręczne wykonywanie wymaga dużych zasobów lub istotnego wysiłku (np. wykonania testów, testów regresji);
• podniesienie wydajności czynności testowych poprzez wspieranie czynności manualnych w trakcie całego procesu testowego (patrz podrozdział 1.4.);
• podniesienie jakości wykonywanych czynności testowych poprzez zwiększenie spójności testowania i odtwarzalności defektów;
• zautomatyzowanie czynności, których nie można wykonać ręcznie (np. testowania wydajnościowego na dużą skalę);
• zwiększenie niezawodności testowania (np. poprzez zautomatyzowanie porównań obejmujących duże ilości danych bądź symulowanie zachowań).
Narzędzia mogą być klasyfikowane według kilku kryteriów, takich jak: przeznaczenie, cena, model licencjonowania (np. komercyjne lub open source) oraz stosowana technologia. W tym sylabusie narzędzia sklasyfikowano głównie na podstawie wspomaganych przez nie czynności testowych.
Niektóre narzędzia obsługują tylko lub głównie jedną czynność, natomiast inne pozwalają wykonywać kilka czynności. W drugim przypadku podstawą klasyfikacji jest czynność, z którą dane narzędzie jest najściślej związane. Należy również pamiętać, że narzędzia oferowane przez jednego dostawcę, a zwłaszcza narzędzia zaprojektowane z myślą o współpracy ze sobą, mogą być dostarczane w postaci zintegrowanego pakietu.
Niektóre typy narzędzi testowych mogą mieć charakter inwazyjny, co oznacza, że mogą wpływać na rzeczywisty wynik testu. Przykładem są dodatkowe instrukcje wykonywane przez narzędzie do testów wydajnościowych, które mogą powodować wydłużenie czasu odpowiedzi aplikacji, a zastosowanie narzędzia mierzącego pokrycie kodu może zakłócić pomiar pokrycia. Zjawisko to jest nazywane efektem próbnika.
Niektóre narzędzia posiadają funkcje, które są bardziej odpowiednie dla programistów. Przykładem mogą być narzędzia używane podczas testowania modułowego i integracyjnego. W kolejnych punktach narzędzia te oznaczono literą „P”.
 
Narzędzia wspomagające zarządzanie testowaniem i testaliami
Narzędzia do zarządzania mogą obejmować swoim działaniem wszystkie czynności testowe wykonywane przez cały cykl życia oprogramowania. Do narzędzi wspomagających zarządzanie testowaniem i testaliami zaliczyć można między innymi:
• narzędzia do zarządzania testami i narzędzia do zarządzania cyklem życia aplikacji;
• narzędzia do zarządzania wymaganiami (np. śledzenie do obiektów testów);
• narzędzia do zarządzania defektami;
• narzędzia do zarządzania konfiguracją; 
• narzędzia do ciągłej integracji (P).
Narzędzia wspomagające testowanie statyczne
Narzędzia do testowania statycznego są związane z aktywnościami i korzyściami opisanymi w rozdziale 3. Do narzędzi tych zaliczamy między innymi:
• narzędzia wspomagające przeprowadzanie przeglądów;
• narzędzia do analizy statycznej (P).
Narzędzia wspomagające projektowanie i implementację testów
Narzędzia do projektowania testów ułatwiają tworzenie utrzymywalnych produktów pracy — w tym przypadków testowych, procedur testowych i danych testowych — na etapie projektowania i implementacji testów. Do narzędzi tych zaliczamy między innymi:
• narzędzia do projektowania testów;
• narzędzia do testowania opartego na modelu;
• narzędzia do przygotowywania danych testowych;
• narzędzia do wytwarzania sterowanego testami akceptacyjnymi (ATDD) i zachowaniem (BDD);
• narzędzia do wytwarzania sterowanego testami (TDD) (P).
W niektórych przypadkach narzędzia wspomagające projektowanie i implementację testów mogą również wspomagać ich wykonywanie i logowanie (bądź przekazywać dane wyjściowe do innych narzędzi wspomagających wykonywanie i logowanie testów).
Narzędzia wspomagające wykonywanie i logowanie testów 
Istnieje wiele narzędzi wspomagających i usprawniających wykonywanie i logowanie testów. Do narzędzi tych zaliczamy między innymi:
• narzędzia do wykonywania testów (np. do uruchamiania testów regresji);
• narzędzia mierzące pokrycie (np. pokrycie wymagań lub kodu) (P);
• jarzma testowe (P);
• narzędzia do obsługi struktur do testów jednostkowych (P).
Narzędzia wspomagające pomiar wydajności i analizę dynamiczną
Narzędzia do pomiaru wydajności i analizy dynamicznej są niezbędne do wykonywania czynności związanych z testowaniem wydajnościowym i obciążeniowym, ponieważ czynności tych nie da się skutecznie wykonywać ręcznie. Do narzędzi tych zaliczamy między innymi:
• narzędzia do testów wydajnościowych;
• narzędzia monitorujące;
• narzędzia do analizy dynamicznej (P).
Narzędzia wspomagające wyspecjalizowane czynności testowe
Oprócz narzędzi wspomagających ogólny proces testowy istnieje również wiele innych narzędzi służących do wykonywania bardziej wyspecjalizowanych czynności testowych. Mogą to być między innymi narzędzia służące do:
• oceny jakości danych;
• konwersji i migracji danych;
• testowania użyteczności;
• testowania dostępności;
• testowania lokalizacji;
• testowania zabezpieczeń;
• testowania przenaszalności (np. testowanie oprogramowania na wielu wspieranych platformach).
6.1.2. Korzyści i czynniki ryzyka związane z automatyzacją testowania Sam zakup narzędzia nie gwarantuje jeszcze sukcesu. Osiągnięcie realnych i trwałych korzyści z wdrożenia w organizacji nowego narzędzia zawsze wymaga dodatkowego wysiłku. Ponadto, obok potencjalnych korzyści i szans z użytkowania narzędzi do testowania, wiąże się z nimi również określone ryzyko, zwłaszcza w przypadku narzędzi do wykonywania testów (np. w projektach automatyzacji testowania).
Potencjalne korzyści wynikające z zastosowania narzędzi wspomagających testowanie to między innymi:
• ograniczenie powtarzalnych czynności wykonywanych ręcznie (takich jak uruchamianie testów regresji, wykonywanie zadań związanych z konfigurowaniem i de-konfigurowaniem środowiska, wielokrotne wprowadzanie tych samych danych testowych czy sprawdzanie zgodności ze standardami tworzenia kodu), co pozwala na zaoszczędzenie czasu;
• zwiększenie spójności i powtarzalności (np. poprzez spójne tworzenie danych testowych, wykonywanie testów przy użyciu narzędzia w tej samej kolejności i z tą samą częstotliwością bądź wyprowadzanie testów w spójny sposób z wymagań);
• bardziej obiektywna ocena rezultatów testów (np. w zakresie miar statycznych czy pokrycia);
• łatwiejszy dostęp do informacji na temat testowania (np. do danych statystycznych i wykresów obrazujących postęp testów, współczynników występowania defektów oraz danych dotyczących wydajności).
Do potencjalnych czynników ryzyka związanych z  zastosowaniem narzędzi wspomagających testowanie należą:
• nierealistyczne oczekiwania wobec narzędzia (dotyczące między innymi funkcjonalności i łatwości obsługi);
• niedoszacowanie czaso- i pracochłonności oraz kosztów początkowego wdrożenia narzędzia (w tym szkoleń i korzystania z usług zewnętrznych ekspertów);
• niedoszacowanie czaso- i pracochłonności działań niezbędnych do osiągnięcia znaczących i trwałych korzyści z tytułu używania narzędzia (w tym nakładów niezbędnych do wprowadzenia zmian w procesie testowym oraz ciągłego doskonalenia sposobu wykorzystania narzędzia);
• niedoszacowanie nakładów pracy związanych z utrzymaniem artefaktów testowych generowanych przez narzędzie;
• nadmierne uzależnienie od narzędzia (np. traktowanie narzędzia jako substytutu projektowania lub wykonywania testów bądź stosowanie automatycznego testowania w sytuacji, w której lepsze byłoby testowanie ręczne);
• zaniedbanie kontroli wersji zasobów testowych;
• zlekceważenie zależności pomiędzy newralgicznymi narzędziami (takimi jak: narzędzia do zarządzania wymaganiami, narzędzia do zarządzania konfiguracją, narzędzia do zarządzania defektami czy narzędzia od różnych dostawców) a problemami związanymi z ich współdziałaniem;
• możliwość zakończenia przez dostawcę działalności, wycofania narzędzia lub sprzedaży narzędzia innemu dostawcy;
• niska jakość usług dostawcy w zakresie pomocy technicznej bądź dostarczania uaktualnień lub poprawek usuwających defekty w narzędziu;
• możliwość wstrzymania realizacji projektu w przypadku narzędzia typu open source;
• możliwość braku współpracy narzędzia z nowymi platformami lub technologiami;
• możliwość braku jednoznacznego określenia odpowiedzialności za narzędzie (np. w zakresie mentoringu, aktualizacji itd.).
6.1.3. Szczególne uwarunkowania związane z narzędziami do wykonywania testów i zarządzania testami Aby sprawnie i pomyślnie zaimplementować narzędzia do wykonywania testów i zarządzania testami w organizacji, na etapie ich wyboru i integracji należy uwzględnić kilka istotnych czynników.
Narzędzia do wykonywania testów Narzędzia do wykonywania testów umożliwiają uruchamianie przedmiotu testów przy użyciu skryptów testów automatycznych. W przypadku tego typu narzędzi uzyskanie istotnych korzyści wymaga często dużego nakładu pracy.
Projektowanie testów poprzez rejestrowanie działań wykonywanych ręcznie przez testera wydaje się atrakcyjnym rozwiązaniem, ale podejście to nie zapewnia skalowalności niezbędnej w przypadku dużej liczby skryptów testowych. Zarejestrowany skrypt jest liniowym odwzorowaniem obejmującym konkretne dane i akcje, w związku z czym może okazać się niestabilny w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych zdarzeń. Rozwiązania najnowszej generacji, które korzystają z „inteligentnej” technologii rejestrowania obrazu, zwiększają przydatność narzędzi tej klasy, jednak wygenerowane skrypty nadal wymagają ciągłej pielęgnacji w związku z rozwojem interfejsu użytkownika systemu.
Podejście do testowania sterowane danymi zakłada wydzielenie danych wejściowych i oczekiwanych rezultatów (zwykle do arkusza kalkulacyjnego) oraz zastosowanie bardziej generycznego skryptu testowego, który odczytuje dane wejściowe i wykonuje testy przy użyciu różnych danych. Dzięki temu nowe dane testowe na potrzeby predefiniowanych skryptów mogą tworzyć testerzy nie znający języka skryptowego.
W przypadku testowania opartego na słowach kluczowych stosuje się generyczny skrypt, który przetwarza słowa kluczowe opisujące wykonywane akcje (zwane także słowami akcji), a następnie wywołuje się odpowiednie skrypty przetwarzające dostarczone dane testowe. Dzięki temu testerzy mogą definiować testy przy użyciu słów kluczowych i związanych z nimi danych (nawet jeśli nie znają języka skryptowego), a następnie dostosowywać je do potrzeb testowanej aplikacji. Dalsze informacje i przykłady dotyczące podejścia sterowanego danymi i testowania opartego na słowach kluczowych w [ISTQB® TAE], a także w [Fewster 1999] oraz [Buwalda 2001].
Powyższe podejścia wymagają znajomości języka skryptowego (przez testerów, programistów lub specjalistów z dziedziny automatyzacji testowania). Bez względu na zastosowaną technikę skryptową, oczekiwane rezultaty poszczególnych testów należy porównać z rzeczywistymi rezultatami testu wykonanego metodą dynamiczną (porównanie podczas wykonywania testu) lub z wykorzystaniem zapisanych — do późniejszego wykorzystania — informacji (porównanie po wykonaniu).
Narzędzia do testowania opartego na modelu pozwalają zarejestrować specyfikację funkcjonalną w postaci modelu takiego jak diagram aktywności. Zadanie to wykonuje zazwyczaj projektant systemu. Narzędzie interpretuje model i tworzy na jego podstawie specyfikacje przypadków testowych, które można następnie zapisać w narzędziu do zarządzania testami i/lub wykonać za pomocą narzędzia do wykonywania testów (patrz [ISTQB® MBT]).
Narzędzia do zarządzania testami
Narzędzia do zarządzania testami muszą często komunikować się z innymi narzędziami  lub arkuszami kalkulacyjnymi z wielu powodów, np. takich jak:
• w celu generowania użytecznych informacji w formacie zgodnym z potrzebami organizacji;
• w celu utrzymania możliwości śledzenia powiązań z wymaganiami w narzędziu do zarządzania wymaganiami;
• w celu tworzenia powiązań z informacjami o wersjach przedmiotu testów w narzędziu do zarządzania konfiguracją. 
Kwestię tę należy wziąć pod uwagę zwłaszcza w przypadku korzystania z narzędzia zintegrowanego (np. narzędzia do zarządzania cyklem życia aplikacji), które obejmuje zarówno moduł zarządzania testami (oraz potencjalnie system zarządzania defektami), jak i inne moduły (dostarczające np. informacje na temat harmonogramu i budżetu projektu), które są używane przez różne grupy użytkowników w organizacji.
6.2. Skuteczne korzystanie z narzędzi
6.2.1. Główne zasady wyboru narzędzi Najważniejsze kwestie, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze narzędzia dla organizacji, to między innymi:
• dokonanie oceny dojrzałości organizacji oraz jej mocnych i słabych stron;
• wskazanie możliwości udoskonalania procesu testowego dzięki wykorzystaniu narzędzi;
• zapoznanie się z technologiami stosowanymi w ramach przedmiotu testów w celu wybrania zgodnego z nimi narzędzia;
• uwzględnienie narzędzi do budowania wersji i ciągłej integracji, które są już używane w danej organizacji, w celu zapewnienia kompatybilności i integracji;
• dokonanie oceny narzędzia zgodnie z jednoznacznymi wymaganiami i obiektywnymi kryteriami;
• uwzględnienie dostępności (i czasu trwania) bezpłatnego okresu próbnego w przypadku danego narzędzia;
• dokonanie oceny dostawcy (między innymi w zakresie szkoleń, pomocy technicznej i aspektów handlowych) lub możliwości obsługi narzędzi niekomercyjnych (np. open source);
• zidentyfikowanie wewnętrznych wymagań dotyczących coachingu i mentoringu w zakresie korzystania z narzędzia;
• dokonanie oceny potrzeb szkoleniowych z uwzględnieniem umiejętności w zakresie testowania (i automatyzacji testowania) posiadanych przez osoby, które będą pracować bezpośrednio z danym narzędziem;
• uwzględnienie zalet i wad poszczególnych modeli licencyjnych (np. licencji komercyjnych lub open source);
• oszacowanie stosunku kosztów do korzyści na podstawie konkretnego przypadku biznesowego (jeśli jest to wymagane).
Ostatnim krokiem procesu wyboru narzędzia powinno być przeprowadzenie dowodu słuszności przyjętej koncepcji w celu ustalenia, czy dane narzędzie działa sprawnie w połączeniu z testowanym oprogramowaniem i w ramach bieżącej infrastruktury oraz wskazanie ewentualnych zmian w infrastrukturze, które będą niezbędne do skutecznego korzystania z wybranego narzędzia.
6.2.2. Projekty pilotażowe związane z wprowadzaniem narzędzia w organizacji Po dokonaniu wyboru narzędzia i pomyślnym przeprowadzeniu dowodu słuszności przyjętej koncepcji można rozpocząć wprowadzanie tego narzędzia w organizacji. Pierwszym etapem tego procesu jest zwykle projekt pilotażowy, który ma na celu:
• szczegółowe zapoznanie się z narzędziem (w tym z jego mocnymi i słabymi stronami);
• ustalenie, na ile dane narzędzie jest dopasowane do istniejących procesów i praktyk oraz wskazanie niezbędnych zmian;
• podjęcie decyzji w zakresie standardowych sposobów użytkowania, przechowywania i utrzymywania narzędzia i zasobów testowych oraz zarządzania nimi (np. ustalenie konwencji nazewnictwa plików i testów, wybór standardów tworzenia kodu, utworzenie bibliotek oraz określenie modułowości zestawów testów);
• oszacowanie, czy spodziewane korzyści będzie można osiągnąć uzasadnionym kosztem;
• zapoznanie się z miarami, które mają być zbierane i raportowane przez narzędzie oraz skonfigurowanie narzędzia w sposób gwarantujący ich zbieranie i raportowanie.
6.2.3. Czynniki sukcesu związane z narzędziami Wśród czynników sukcesu związanych z oceną, implementacją, wdrożeniem i bieżącą obsługą narzędzia w organizacji należy wymienić:
• przyrostowe wdrażanie narzędzia w pozostałych częściach organizacji;
• dostosowywanie i udoskonalanie procesów pod kątem współpracy z narzędziem;
• zapewnienie użytkownikom narzędzia odpowiednich szkoleń, coachingu i mentoringu;
• określenie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzia (np. wewnętrznych standardów dotyczących automatyzacji);
• wprowadzenie mechanizmu zbierania informacji na temat sposobów użytkowania narzędzia;
• monitorowanie użytkowania narzędzia i wynikających z tego korzyści;
• zapewnienie użytkownikom narzędzia niezbędnej pomocy technicznej;
• zbieranie doświadczeń od wszystkich użytkowników.
Należy również zadbać o integrację techniczną i organizacyjną narzędzia w każdym cyklu życia oprogramowania, w którego realizację mogą być zaangażowane odrębne jednostki organizacyjne odpowiedzialne za działalność operacyjną i/lub zewnętrzni dostawcy.
Więcej informacji na temat użytkowania narzędzi do wykonywania testów można znaleźć np. w [Graham 2012].
 

ISTQB 5
27 września 2019, 18:55

5. Zarządzanie testami — 225 min.
Słowa kluczowe kierownik testów, kryteria wejścia, kryteria wyjścia, monitorowanie testów i nadzór nad testami, ocena ryzyka, plan testów, planowanie testów, podejście do testowania, ryzyko, ryzyko produktowe, ryzyko projektowe, strategia testów, sumaryczny raport z testów, szacowanie testów, tester, zarządzanie defektami, zarządzanie konfiguracją
Cele nauczania — zarządzanie testami 5.1. Organizacja testów FL-5.1.1. (K2) Kandydat potrafi omówić zalety i wady niezależnego testowania. FL-5.1.2. (K1) Kandydat potrafi wskazać zadania kierownika testów i testera. 5.2. Planowanie i szacowanie testów FL-5.2.1. (K2) Kandydat potrafi scharakteryzować cel i treść planu testów. FL-5.2.2. (K2) Kandydat potrafi rozróżnić poszczególne strategie testowania. FL-5.2.3. (K2) Kandydat potrafi podać przykłady potencjalnych kryteriów wejścia i wyjścia. FL-5.2.4. (K3) Kandydat potrafi wykorzystać wiedzę na temat ustalania priorytetów oraz zależności technicznych i logicznych do zaplanowania wykonania określonego zbioru przypadków testowych. FL-5.2.5. (K1) Kandydat potrafi wskazać czynniki wpływające na pracochłonność testowania. FL-5.2.6. (K2) Kandydat potrafi wyjaśnić różnicę między dwiema technikami szacowania: techniką opartą na miarach i techniką ekspercką. 5.3. Monitorowanie testów i nadzór nad testami FL-5.3.1. (K1) Kandydat pamięta miary stosowane w odniesieniu do testowania. FL-5.3.2. (K2) Kandydat potrafi podsumować cele i treść raportów z testów oraz wskazać ich odbiorców. 5.4. Zarządzanie konfiguracją FL-5.4.1. (K2) Kandydat potrafi podsumować, w jaki sposób zarządzanie konfiguracją wspomaga testowanie. 5.5. Czynniki ryzyka a testowanie FL-5.5.1. (K1) Kandydat potrafi określić poziom ryzyka na podstawie prawdopodobieństwa i wpływu. FL-5.5.2. (K2) Kandydat potrafi rozróżnić czynniki ryzyka projektowego i produktowego. FL-5.5.3. (K2) Kandydat potrafi opisać na przykładach potencjalny wpływ analizy ryzyka produktowego na staranność i zakres testowania. 5.6. Zarządzanie defektami FL-5.6.1. (K3) Kandydat potrafi sporządzać raporty o defektach zawierające informacje na temat defektów wykrytych podczas testowania.
5.1. Organizacja testów
5.1.1. Niezależne testowanie Zadania związane z testowaniem mogą wykonywać zarówno osoby pełniące konkretne role w procesie testowym, jak i osoby pełniące inne role (np. klienci). Z jednej strony pewien stopień niezależności często zwiększa skuteczność wykrywania defektów, ponieważ autor i tester mogą być obarczeni różnymi błędami poznawczymi (patrz podrozdział 1.5.). Z drugiej strony niezależność nie zastępuje znajomości produktu, a programiści mogą efektywnie wykrywać wiele defektów w tworzonym przez siebie kodzie.
Poniżej przedstawiono niektóre poziomy niezależności testowania (w kolejności od najniższego do najwyższego):
• brak niezależnych testerów (jest to jedyna forma testowania dostępna w sytuacji, w której programiści testują własny kod);
• niezależni programiści lub testerzy pracujący w ramach zespołu programistów (w tym przypadku programiści mogą np. testować produkty tworzone przez współpracowników);
• niezależny zespół testowy działający w ramach organizacji, podlegający kierownictwu projektu lub dyrekcji;
• niezależni testerzy będący przedstawicielami działów biznesowych lub społeczności użytkowników oraz testerzy specjalizujący się w określonych typach testów, takich jak: testowanie użyteczności, testowanie zabezpieczeń, testowanie wydajnościowe, testowanie zgodności czy testowanie przenaszalności;
• niezależni testerzy spoza organizacji pracujący u klienta (on-site) lub poza siedzibą firmy (outsourcing).
W większości typów projektów zazwyczaj najlepiej sprawdza się uwzględnienie wielu poziomów testowania i powierzenie wykonywania części testów niezależnym testerom. W testowaniu (zwłaszcza na niższych poziomach testów, np. testowaniu modułowym) powinni również uczestniczyć programiści, ponieważ w ten sposób mogą kontrolować jakość swojej pracy.
Sposób zapewnienia niezależności testowania zależy od wybranego modelu cyklu życia oprogramowania. W przypadku zwinnego  wytwarzania oprogramowania testerzy mogą zostać przydzieleni do pracy w ramach zespołu programistów, a w niektórych organizacjach stosujących metody zwinne mogą być uznawani za członków szerszego niezależnego zespołu testowego. Ponadto w takich organizacjach właściciele produktu mogą wykonywać na zakończenie każdej iteracji testowanie akceptacyjne mające na celu walidację historyjek użytkownika.
Wśród potencjalnych korzyści wynikających z niezależności testowania należy wymienić:
• prawdopodobieństwo wykrycia przez niezależnych testerów innego rodzaju awarii niż te wykryte przez programistów ze względu na różne doświadczenia, techniczne punkty widzenia i błędy poznawcze;
• możliwość zweryfikowania, zakwestionowania lub obalenia przez niezależnych testerów założeń przyjętych przez interesariuszy na etapie specyfikowania i implementowania systemu.
Potencjalne wady niezależności testowania to między innymi:
• izolacja od zespołu programistów może prowadzić do braku komunikacji, opóźnień w dostarczaniu informacji zwrotnych dla zespołu wytwórczego i złych relacji z zespołem wytwórczym;
• niebezpieczeństwo utraty przez programistów poczucia odpowiedzialności za jakość;
• niebezpieczeństwo potraktowania niezależnych testerów jako wąskiego gardła i obciążenia ich odpowiedzialnością za nieterminowe przekazanie produktu do eksploatacji;
• ryzyko, że niezależni testerzy nie będą dysponowali ważnymi informacjami (np. na temat przedmiotu testów).
Wiele organizacji jest w stanie osiągnąć korzyści z niezależnego testowania jednocześnie unikając wpisanych w nie wad.
5.1.2. Zadania kierownika testów i testera W niniejszym sylabusie omówiono dwa stanowiska związane z testowaniem — są to kierownicy testów i testerzy. Czynności i zadania wykonywane przez osoby pełniące obie role zależą od kontekstu projektu i produktu, umiejętności konkretnych osób oraz specyfiki organizacji.
Kierownik testów ponosi ogólną odpowiedzialność za proces testowy i sprawne kierowanie czynnościami związanymi z testowaniem. Rolę tę może pełnić zarówno osoba zajmująca się zawodowo kierowaniem testami, jak i kierownik projektu, kierownik zespołu programistów lub kierownik ds. zapewnienia jakości. Ponadto w przypadku większych projektów lub organizacji kierownik lub koordynator testów może mieć pod sobą kilka zespołów testowych, którymi kierują liderzy testów lub testerzy prowadzący.
W zakres obowiązków kierownika testów wchodzą zwykle następujące zadania:
• opracowywanie lub dokonywanie przeglądu strategii testów i polityki testów danej organizacji;
• planowanie testów, w tym uwzględnienie kontekstu oraz zapoznanie się z celami testów i czynnikami ryzyka w zakresie testowania (zadanie to może obejmować dokonywanie wyboru podejść do testowania, szacowanie czasu, pracochłonności i kosztów testowania, pozyskiwanie zasobów, definiowanie poziomów testów i cykli testowych oraz planowanie zarządzania defektami);
• sporządzanie i aktualizowanie planu testów;
• koordynowanie realizacji strategii testów i planu testów wraz z kierownikami projektu i innymi interesariuszami;
• prezentowanie punktu widzenia testerów w ramach innych czynności projektowych (takich jak planowanie integracji);
• inicjowanie procesów analizy, projektowania, implementacji i wykonywania testów, monitorowanie rezultatów testów oraz sprawdzanie statusu kryteriów wyjścia (definicji ukończenia);
• przygotowanie i dostarczenie raportu z postępu testów i raportu sumarycznego z testów na podstawie zgromadzonych informacji;
• dostosowywanie planu testów do rezultatów i postępu testów (dokumentowanych niekiedy w raportach o statusie testów i raportach z ukończenia testów) oraz podejmowanie niezbędnych działań w zakresie nadzoru nad testami;
• udzielanie pomocy w tworzeniu efektywnego mechanizmu zarządzania konfiguracją testaliów i systemu zarządzania defektami;
• wprowadzanie odpowiednich miar służących do mierzenia postępu testów oraz oceniania jakości testowania i produktu;
• udzielanie pomocy przy wyborze i implementacji narzędzi służących do realizacji procesu testowego, w tym przy określaniu budżetu przeznaczonego na wybór narzędzi (i potencjalnie na ich zakup lub pomoc techniczną) oraz wyznaczanie czasu na realizację projektów pilotażowych, a także udzielanie dalszej pomocy w zakresie korzystania z narzędzi;
• podejmowanie decyzji o implementacji środowisk testowych;
• monitorowanie procesu testowania oraz sporządzanie i przedstawianie raportów z testów na podstawie zgromadzonych informacji;
• promowanie testerów i zespołu testowego oraz reprezentowanie ich punktu widzenia w organizacji;
• stwarzanie możliwości do rozwijania umiejętności i kariery testerów (np. poprzez plan szkoleń, ewaluacje osiągnięć, coaching).
Sposób wykonywania obowiązków kierownika testów zależy od cyklu życia oprogramowania. W ramach zwinnego  wytwarzania oprogramowania niektóre z wyżej wymienionych zadań — a zwłaszcza zadania związane z codziennym testowaniem w obrębie zespołu zwinnego — wykonuje tester należący do tego zespołu. Niektóre zadania, które obejmują swoim zasięgiem kilka zespołów lub całą organizację bądź są związane z zarządzaniem kadrami, mogą wykonywać kierownicy testów spoza zespołu programistycznego (zwani niekiedy trenerami testowymi). Zarządzanie procesem testowym opisane jest bardziej szczegółowo w [Black 2009].
Typowe zadania testera to między innymi:
• dokonywanie przeglądu planów testów i uczestniczenie w ich opracowywaniu;
• analizowanie, dokonywanie przeglądu i ocenianie wymagań, historyjek użytkownika i kryteriów akceptacji, specyfikacji oraz modeli (tj. podstawy testów) pod kątem testowalności;
• identyfikowanie i dokumentowanie warunków testowych oraz rejestrowanie powiązań między przypadkami testowymi, warunkami testowymi i podstawą testów;
• projektowanie, konfigurowanie i weryfikowanie środowisk testowych (często w porozumieniu z administratorami systemu i sieci);
• projektowanie i implementowanie przypadków testowych i skryptów testowych;
• przygotowywanie i pozyskiwanie danych testowych;
• tworzenie harmonogramu wykonywania testów;
• wykonywanie testów, ocenianie rezultatów i dokumentowanie odchyleń od oczekiwanych rezultatów;
• korzystanie z odpowiednich narzędzi usprawniających proces testowy;
• automatyzowanie testowania  w zależności od potrzeb (zadanie to może być wykonywane z pomocą programisty lub eksperta ds. automatyzacji testowania);
• ewaluacja charakterystyk niefunkcjonalnych, takich jak: wydajność, niezawodność, użyteczność, zabezpieczenia, zgodność, przenaszalność;
• dokonywanie przeglądu testów opracowanych przez inne osoby.
Osoby zajmujące się analizą testów, projektowaniem testów, tworzeniem określonych typów testów czy automatyzacją testowania mogą być specjalistami w tych dziedzinach. Ponadto, w zależności  od czynników ryzyka związanych z produktem i projektem oraz od wybranego modelu cyklu życia oprogramowania, różne osoby mogą przyjmować rolę testerów na różnych poziomach testowania. Na poziomie testowania modułowego i integracyjnego testerami są często programiści, na poziomie testowania akceptacyjnego — analitycy biznesowi, eksperci merytoryczni i użytkownicy, na poziomie testowania systemowego i integracyjnego — członkowie niezależnego zespołu testowego, a na poziomie testów akceptacyjnych — operatorzy i/lub administratorzy systemu.
5.2. Planowanie i szacowanie testów
5.2.1. Cel i treść planu testów Plan testów przedstawia w sposób skrótowy czynności testowe wykonywane w ramach projektów wytwarzania i pielęgnacji oprogramowania. Na proces planowania wpływają: polityka i strategia testów obowiązujące w danej organizacji, stosowane cykle życia i metody wytwarzania oprogramowania (patrz podrozdział 2.1.), zakres testowania, cele, czynniki ryzyka, ograniczenia, krytyczność, testowalność oraz dostępność zasobów. Ponadto, w miarę realizacji projektu i planu testów, udostępniane są dodatkowe informacje, które pozwalają uwzględnić w planie testów dalsze szczegóły.
Planowanie testów to czynność o charakterze ciągłym, która jest wykonywana przez cały cykl życia oprogramowania (przy czym cykl ten może wykraczać poza zakres projektu i obejmować również fazę pielęgnacji). Ważnym jej elementem jest wykorzystanie informacji zwrotnych z czynności testowych do rozpoznawania zmieniających się czynników ryzyka i odpowiedniego korygowania planów. Rezultaty procesu planowania mogą zostać udokumentowane w głównym planie testów oraz w oddzielnych planach dotyczących poszczególnych poziomów testów (takich jak testowanie systemowe i akceptacyjne) bądź typów testów (takich jak testowanie użyteczności czy testowanie wydajnościowe). Planowanie testów może obejmować następujące działania (przy czym niektóre z nich mogą zostać udokumentowane w planie testów):
• określanie zakresu i celów testowania oraz związanego z nim ryzyka;
• określanie ogólnego podejścia do testowania;
• integrowanie i koordynowanie czynności testowych w ramach czynności związanych z cyklem życia oprogramowania;
• podejmowanie decyzji dotyczących tego, co należy przetestować, jakie kadrowe i inne zasoby będą niezbędne do wykonania poszczególnych czynności testowych oraz w jaki sposób należy wykonać te czynności;
• planowanie czynności związanych z analizą, projektowaniem, implementacją, wykonywaniem i oceną testów poprzez określenie konkretnych terminów (np. w ramach sekwencyjnego wytwarzania oprogramowania) lub umieszczanie tych czynności w kontekście poszczególnych iteracji (np. w przypadku iteracyjnego wytwarzania oprogramowania);
• dokonywanie wyboru miar służących do monitorowania i nadzorowania testów;
• określanie budżetu na potrzeby zbierania i oceny miar;
• ustalanie poziomu szczegółowości i struktury dokumentacji testów (np. poprzez udostępnianie szablonów lub przykładowych dokumentów).
Zawartość planu testów może się zmieniać, może też być szersza od zakresu opisanego powyżej. Przykładowy wzorzec planu testów został opisany w standardzie ISO (ISO/IEC/IEEE 29119-3).
5.2.2. Strategie testów i podejście do testowania Strategia testów jest dokumentem wysokopoziomowym i stanowi ogólny opis realizowanego procesu testowego, zazwyczaj na poziomie produktu bądź organizacji. Do typowych strategii testów zalicza się:
• Strategia analityczna. Strategia ta opiera się na analizie określonego czynnika (np. wymagań lub ryzyka). Przykładem podejścia analitycznego jest testowanie oparte na ryzyku, w którym punktem wyjścia do projektowania testów i ustalania ich priorytetów jest poziom ryzyka.
• Strategia oparta na modelu. W przypadku tej strategii testy projektuje się na podstawie modelu konkretnego, wymaganego aspektu produktu, np.: funkcji, procesu biznesowego, struktury wewnętrznej bądź charakterystyki niefunkcjonalnej (takiej jak niezawodność). Modele można tworzyć w oparciu o następujące informacje: modele procesów biznesowych, modele stanów czy modele wzrostu niezawodności.
• Strategia metodyczna. Podstawą tej strategii jest systematyczne stosowanie z góry określonego zbioru testów lub warunków testowych, na przykład standardowego zbioru testów bądź listy kontrolnej zawierającej typowe lub prawdopodobne typy awarii. Zgodnie z tym podejściem wykonuje się między innymi testowanie w oparciu o listę kontrolną lub ataki usterek oraz testowanie w oparciu o charakterystyki jakościowe.
• Strategia zgodna z procesem (lub standardem). Strategia ta polega na tworzeniu przypadków testowych na podstawie zewnętrznych reguł i standardów (wynikających na przykład z norm branżowych), dokumentacji procesów bądź rygorystycznego identyfikowania i wykorzystania podstawy testów, a także na podstawie wszelkich procesów lub standardów narzuconych przez organizację.
• Strategia kierowana (lub konsultatywna). Podstawą tej strategii są przede wszystkim porady, wskazówki i instrukcje interesariuszy, ekspertów merytorycznych lub ekspertów technicznych — również spoza zespołu testowego lub organizacji.
• Strategia przeciw-regresywna. Ta strategia – motywowana chęcią uniknięcia wykonywania testów regresji – przewiduje ponowne wykorzystanie dotychczasowych testaliów (zwłaszcza przypadków testowych), szeroką automatyzację testów regresji oraz stosowanie standardowych zestawów testów.
• Strategia reaktywna. W przypadku tej strategii testowanie jest ukierunkowane bardziej na reagowanie na zdarzenia niż na realizację ustalonego z góry planu (jak w przypadku wyżej opisanych strategii), a testy są projektowane i mogą być natychmiast wykonywane w oparciu o wiedzę uzyskaną dzięki rezultatom wcześniejszych testów. Przykładem takiego podejścia jest testowanie eksploracyjne, w którym testy są wykonywane i oceniane w odpowiedzi na zachowanie oprogramowania podlegającego testowaniu.
Właściwa strategia testowa zazwyczaj jest kombinacją powyższych strategii. Przykładem takiej sytuacji jest testowanie oparte na ryzyku (strategia analityczna), które może być połączone z testowaniem eksploracyjnym (strategia reaktywna), ponieważ te strategie uzupełniają się nawzajem i wpływają na efektywność testowania, gdy są zastosowane jednocześnie.
O ile strategia testów oferuje ogólny opis procesu testowego, o tyle podejście do testowania dostosowuje ją do potrzeb konkretnego projektu lub konkretnej wersji oprogramowania/systemu. Podejście do testowania jest punktem wyjścia do dokonania wyboru technik testowania, poziomów testów i typów testów oraz zdefiniowania kryteriów wejścia i wyjścia (lub definicji gotowości i definicji ukończenia). Dostosowując podejście do konkretnej sytuacji, należy podjąć określone decyzje wynikające ze złożoności i celów projektu, typu wytwarzanego produktu oraz analizy ryzyka produktowego. Wybrane podejście zależy od kontekstu i może uwzględniać takie czynniki jak: ryzyko, bezpieczeństwo, dostępność zasobów i umiejętności, technologie, charakter systemu (np. system wytworzony na zamówienie lub oprogramowanie do powszechnej sprzedaży), cele testów oraz obowiązujące przepisy.
5.2.3. Kryteria wejścia i wyjścia (definicja gotowości i definicja ukończenia) W celu zapewnienia skutecznego nadzoru nad jakością oprogramowania i testowania zaleca się określenie kryteriów wskazujących, kiedy należy rozpocząć daną czynność testową oraz kiedy można ją uznać za zakończoną. Kryteria wejścia (zwane zwykle definicją gotowości w przypadku zwinnego wytwarzania oprogramowania) określają warunki wstępne, które muszą zostać spełnione przed rozpoczęciem danej czynności testowej. W przypadku niespełnienia kryteriów wejścia wykonanie tej czynności może być trudniejsze oraz bardziej czasochłonne, kosztowne i ryzykowne. Kryteria wyjścia (zwane zwykle definicją ukończenia w przypadku zwinnego wytwarzania oprogramowania) określają warunki, które muszą zostać spełnione, aby można było uznać wykonywanie testów danego poziomu lub zbioru testów za zakończone. Kryteria wejścia i wyjścia należy zdefiniować w odniesieniu do każdego poziomu i typu testów (kryteria te różnią się w zależności od celów testów).
Typowe kryteria wejścia to między innymi:
• dostępność testowalnych wymagań, historyjek użytkownika i/lub modeli (np. w przypadku stosowania strategii testowej opartej na modelu);
• dostępność elementów testowych, które spełniły kryteria wyjścia obowiązujące na wcześniejszych poziomach testowania;
• dostępność środowiska testowego;
• dostępność niezbędnych narzędzi testowych;
• dostępność danych testowych i innych niezbędnych zasobów.
Typowe kryteria wyjścia to między innymi:
• zakończenie wykonywania zaplanowanych testów;
• osiągnięcie odpowiedniego poziomu pokrycia (tj. pokrycia wymagań, historyjek użytkownika i kryteriów akceptacji oraz kodu);
• nieprzekroczenie uzgodnionego limitu nieusuniętych defektów;
• uzyskanie wystarczająco niskiej, szacowanej gęstości defektów  bądź wystarczająco wysokich wskaźników niezawodności.
Nawet w przypadku niespełnienia kryteriów wyjścia, czynności testowe mogą zostać skrócone z powodu wykorzystania całego budżetu, upływu zaplanowanego czasu i/lub presji związanej z wprowadzeniem produktu na rynek. Zakończenie testowania w takich okolicznościach może być dopuszczalne, o ile interesariusze i właściciele biznesowi projektu znają i akceptują ryzyko związane z uruchomieniem systemu bez dalszego testowania.
5.2.4. Harmonogram wykonywania testów Po opracowaniu poszczególnych przypadków i procedur testowych (oraz ewentualnym zautomatyzowaniu niektórych z nich) oraz zgrupowaniu tychże w zestawy testowe, można utworzyć na ich podstawie harmonogram wykonywania testów, który określa kolejność ich uruchamiania. Harmonogram ten powinien uwzględniać takie czynniki jak: priorytety, zależności, konieczność wykonania testów potwierdzających i regresji oraz najbardziej efektywną kolejność wykonywania testów.
O ile jest to możliwe, testy powinny być wykonywane w kolejności odpowiadającej poziomom priorytetów (zwykle najpierw wykonuje się testy o najwyższym priorytecie). Praktyka ta może jednak nie mieć zastosowania, jeśli przypadki testowe lub testowane przez nie cechy są uzależnione od innych elementów. Przykładem może być sytuacja, gdy przypadek testowy o wyższym priorytecie jest uzależniony od przypadku o niższym priorytecie — należy wtedy w pierwszej kolejności wykonać przypadek o niższym priorytecie. Analogicznie: jeśli występują wzajemne zależności między kilkoma przypadkami testowymi, kolejność ich wykonywania należy ustalić niezależnie od priorytetów. Ponadto może zajść konieczność priorytetowego wykonania testów potwierdzających i regresji w zależności od tego, jak ważne jest szybkie uzyskanie informacji zwrotnych na temat zmian, przy czym w takim przypadku może być również konieczne uwzględnienie ewentualnych współzależności.
W niektórych przypadkach możliwe są różne sekwencje testów różniące się efektywnością. W takiej sytuacji należy odpowiednio wyważyć kwestie efektywności wykonywania testów oraz przestrzegania ustalonych priorytetów.
5.2.5. Czynniki wpływające na pracochłonność testowania Jednym z elementów zarządzania testami jest szacowanie ich pracochłonności, czyli przewidywanie nakładów pracy związanych z testowaniem, które są niezbędne do osiągnięcia celów testowania w przypadku danego projektu bądź danej wersji lub iteracji. Do czynników wpływających na pracochłonność testowania należą między innymi: charakterystyka produktu, charakterystyka procesu wytwarzania oprogramowania, czynniki ludzkie oraz rezultaty testów.
Charakterystyka produktu
• czynniki ryzyka związane z produktem;
• jakość specyfikacji (tj. podstawy testów);
• wielkość produktu;
• złożoność dziedziny produktu;
• wymagania dotyczące charakterystyk jakościowych (np. bezpieczeństwa i niezawodności);
• wymagany poziom szczegółowości dokumentacji testów;
• wymagania dotyczące zgodności z przepisami.
Charakterystyka procesu wytwarzania oprogramowania
• stabilność i dojrzałość organizacji;
• stosowany model wytwarzania oprogramowania (np. model kaskadowy, model zwinny);
• podejście do testowania;
• używane narzędzia;
• proces testowy;
• presja czasu.
Czynniki ludzkie
• umiejętności i doświadczenie zaangażowanych osób, zwłaszcza doświadczenie z podobnymi projektami/produktami (np. doświadczenie branżowe);
• spójność zespołu i umiejętności kierownika.
Rezultaty testów
• liczba i ważność wykrytych defektów;
• liczba wymaganych poprawek.
5.2.6. Techniki szacowania testów Do oszacowania nakładów pracy niezbędnych do prawidłowego wykonania testów w ramach projektu można użyć kilku różnych technik. Dwie najczęściej stosowane techniki to:
• technika oparta na miarach — szacowanie pracochłonności testowania na podstawie miar z wcześniejszych podobnych projektów lub na podstawie wartości typowych;
• technika ekspercka — szacowanie pracochłonności testowania na podstawie doświadczenia osób odpowiedzialnych za zadania związane z testowaniem lub przez ekspertów.
Przykładem zastosowania podejścia opartego na miarach w kontekście zwinnego wytwarzania oprogramowania są wykresy spalania (ang. burndown charts). Rejestrowane i raportowane przy ich użyciu nakłady pracy są następnie wykorzystywane do określania prędkości zespołu (ang. team velocity), czyli ilości pracy, jaką zespół ten może wykonać w następnej iteracji. Z kolei poker planistyczny to przykład podejścia eksperckiego, ponieważ członkowie zespołu szacują nakłady pracy niezbędne do dostarczenia danej funkcjonalności na podstawie własnego doświadczenia (patrz [ISTQB®-AT]).
Przykładem zastosowania podejścia opartego na miarach w projektach sekwencyjnych są modele usuwania defektów, które przewidują rejestrowanie i raportowanie liczby defektów oraz czasu niezbędnego do ich usunięcia, a następnie szacowanie na tej podstawie pracochłonności przyszłych projektów o podobnym charakterze. Z kolei szerokopasmowa technika delficka jest przykładem podejścia eksperckiego, zgodnie z którym grupy ekspertów przedstawiają wartości szacunkowe na podstawie dotychczasowego doświadczenia (patrz [ISTQB®-ATM]).
5.3. Monitorowanie testów i nadzór nad testami
Celem monitorowania testów jest gromadzenie i udostępnianie informacji pozwalających uzyskać wgląd w przebieg czynności testowych. Informacje objęte monitorowaniem, które mogą być zbierane ręcznie lub automatycznie, powinny być wykorzystywane do oceny postępu testów oraz pomiaru spełnienia kryteriów wyjścia dotyczących poszczególnych poziomów testów lub wykonania zadań testowych związanych z definicją ukończenia w projektach zwinnych (takich jak osiągnięcie zakładanego pokrycia czynników ryzyka produktowego, wymagań lub kryteriów akceptacji).
Nadzór nad testami obejmuje wszelkie działania zarządcze i korygujące podejmowane na podstawie zgromadzonych, wykazanych w raportach, informacji i miar. Powyższe działania mogą dotyczyć dowolnych czynności testowych i wpływać na pozostałe czynności związane z cyklem życia oprogramowania.
Działania wykonywane w ramach nadzoru nad testami to między innymi:
• podejmowanie decyzji na podstawie informacji uzyskanych w wyniku monitorowania testów;
• ponowne ustalanie priorytetów testów w przypadku zmaterializowania się zidentyfikowanego czynnika ryzyka (np. nieterminowego dostarczenia oprogramowania);
• wprowadzanie zmian w harmonogramie testów zależnie od dostępności lub niedostępności środowiska testowego lub innych zasobów;
• dokonywanie ponownej oceny kryteriów wejścia lub wyjścia w związku z wprowadzeniem poprawek.
5.3.1. Miary stosowane w odniesieniu do testowania Podczas wykonywania testów danego poziomu i po ich zakończeniu można zbierać miary  pozwalające oszacować:
• postęp realizacji harmonogramu i budżetu;
• bieżącą jakość przedmiotu testów;
• adekwatność wybranego podejścia do testowania;
• skuteczność czynności testowych z punktu widzenia realizacji celów.
Powszechnie stosowane są następujące miary dotyczące testów:
• procent wykonania zaplanowanych prac związanych z przygotowaniem przypadków testowych (lub procent przygotowania zaplanowanych przypadków testowych);
• procent wykonania zaplanowanych prac związanych z przygotowaniem środowiska testowego;
• poziom wykonania przypadków testowych (np. liczba wykonanych/niewykonanych przypadków testowych, zaliczonych/niezaliczonych przypadków testowych i/lub zaliczonych/niezaliczonych warunków testowych);
• informacje o defektach (np. gęstość defektów, liczba wykrytych i usuniętych defektów, współczynnik awarii oraz rezultaty testów potwierdzających);
• pokrycie testowe wymagań, historyjek użytkownika i kryteriów akceptacji, czynników ryzyka lub kodu;
• koszty testowania, w tym porównanie tych kosztów z korzyściami wynikającymi z wykrycia następnego defektu lub wykonania następnego testu.
5.3.2. Cel, treść i odbiorcy raportów z testów Raporty z testów służą do podsumowywania i przekazywania informacji na temat czynności testowych (np. testów danego poziomu), zarówno w trakcie ich wykonywania, jak i po ich zakończeniu. Raport z testów sporządzany podczas wykonywania czynności testowej może nosić nazwę raportu o postępie testów, a raport sporządzany w momencie zakończenia takiej czynności — sumarycznego raportu z testów.
Na etapie monitorowania i nadzoru nad testami kierownik testów regularnie sporządza raporty o postępie testów dla interesariuszy. Oprócz części wspólnych, zarówno dla raportu z postępu testów, jak i sumarycznego raportu z testów, typowy raport z postępu testów może zawierać informacje dotyczące: 
• statusu czynności testowych i postępu realizacji planu testów;
• czynników zakłócających wykonywanie prac;
• testów zaplanowanych w następnym okresie raportowania;
• jakości przedmiotu testów.
Po spełnieniu kryteriów wyjścia kierownik testów sporządza sumaryczny raport z testów. Dokument ten zawiera podsumowanie wykonanych testów zgodnie z najnowszym raportem z postępu testów oraz innych istotnych informacji.
Typowy raport z postępu testów lub sumaryczny raport z testów zawiera między innymi:
• podsumowanie wykonanych testów;
• informacje na temat zdarzeń, które miały miejsce w okresie testowania;
• informacje o odstępstwach od planu, włączając w to odstępstwa od harmonogramu, czasu trwania lub wysiłku związanego z testowaniem;
• informacje o statusie testowania i jakości produktu z punktu widzenia kryteriów wyjścia (lub definicji ukończenia);
• informacje o czynnikach, które blokowały lub nadal blokują przebieg testów;
• miary związane z defektami, przypadkami testowymi, pokryciem testowym, postępem prac oraz wykorzystaniem zasobów (np. miary opisane w p. 5.3.1.); • informacje na temat ryzyka rezydualnego7;
• informacje o wytworzonych produktach pracy związanych z testowaniem, które mogą zostać ponownie wykorzystane.
Treść raportu z testów zależy od projektu, wymagań organizacyjnych i cyklu życia oprogramowania. Przykładem może być złożony projekt z wieloma interesariuszami lub projekt podlegający określonym regulacjom prawnym, który może wymagać bardziej szczegółowego i rygorystycznego raportowania niż szybka aktualizacja oprogramowania. Ponadto w przypadku zwinnego wytwarzania oprogramowania raportowanie o postępie testów można zintegrować z tablicami zadań, podsumowaniami defektów i wykresami spalania, które są omawiane podczas codziennych spotkań roboczych (patrz [ISTQB®-AT]).
Raporty z testów muszą być dostosowane zarówno do kontekstu projektu, jak i do potrzeb docelowych odbiorców. Typ i ilość informacji umieszczonych w raporcie przeznaczonym dla odbiorców technicznych lub zespołu testowego mogą być inne od tych zamieszczonych w raporcie sumarycznym dla kierownictwa. W pierwszym przypadku ważne mogą być szczegółowe informacje na temat typów defektów i związanych z nimi trendów, w drugim zaś bardziej odpowiedni może być raport wysokiego poziomu (zawierający np. podsumowanie statusu defektów według priorytetów, budżetu i harmonogramu oraz zaliczonych, niezaliczonych i niewykonanych przypadków testowych).
                                                    
 7 Ryzyko rezydualne to ryzyko pozostające w testowanym obiekcie po podjęciu wszelkich możliwych bądź też wszelkich (ekonomicznie zasadnych) kroków zmierzających do jego uniknięcia (przyp. tłum.).
Standard ISO (ISO/IEC/IEEE 29119-3) odwołuje się do dwóch typów raportów, tj. raportu o postępie testów i raportu z ukończenia testów (nazywanego w tym sylabusie sumarycznym raportem z testów), a także zawiera struktury i przykłady dotyczące każdego z tych typów.
5.4. Zarządzanie konfiguracją
Celem zarządzania konfiguracją jest zapewnienie i utrzymanie integralności modułu/systemu i testaliów oraz wzajemnych relacji między nimi przez cały cykl życia projektu i oprogramowania.
W kontekście testowania zarządzanie konfiguracją może polegać na zagwarantowaniu tego, aby:
• wszystkie przedmioty testów zostały zidentyfikowane, objęte kontrolą wersji i śledzeniem zmian oraz powiązane ze sobą wzajemnie;
• wszystkie testalia zostały zidentyfikowane, objęte kontrolą wersji i śledzeniem zmian oraz powiązane ze sobą wzajemnie i z wersjami przedmiotu testów w sposób pozwalający utrzymać możliwość śledzenia na wszystkich etapach procesu testowego;
• wszystkie zidentyfikowane dokumenty i elementy oprogramowania były przywoływane w sposób jednoznaczny w dokumentacji testów.
Procedury zarządzania konfiguracją wraz z niezbędną infrastrukturą (narzędziami) należy zidentyfikować i zaimplementować na etapie planowania testów.
5.5. Czynniki ryzyka a testowanie
5.5.1. Definicja ryzyka Ryzyko jest możliwością wystąpienia w przyszłości zdarzenia o niepożądanych konsekwencjach. O poziomie ryzyka decyduje prawdopodobieństwo wystąpienia niekorzystnego zdarzenia oraz jego wpływ (tj. wynikające z niego szkody).
5.5.2. Czynniki ryzyka produktowego i projektowego Ryzyko produktowe występuje wszędzie tam, gdzie produkt pracy (np. specyfikacja, moduł, system lub test) może nie zaspokoić uzasadnionych potrzeb użytkowników i/lub interesariuszy. Czynniki ryzyka produktowego związane z konkretnymi charakterystykami jakościowymi produktu (np. przydatność funkcjonalna, niezawodność, wydajność, użyteczność, utrzymywalność, przenaszalność) są również nazywane czynnikami ryzyka jakościowego.
Przykładami czynników ryzyka produktowego mogą być następujące problemy:
• niewykonywanie zakładanych funkcji oprogramowania zgodnie ze specyfikacją;
• niewykonywanie zakładanych funkcji oprogramowania zgodnie z potrzebami użytkowników, klientów i/lub interesariuszy;
• niedostateczne spełnienie przez architekturę systemu określonych wymagań niefunkcjonalnych;
• niepoprawne wykonywanie konkretnych obliczeń w niektórych okolicznościach;
• błędy w kodzie struktury sterowania pętlą;
• zbyt długi czas odpowiedzi w systemie transakcyjnym wysokiej wydajności;
• niezgodność informacji zwrotnych na temat doświadczenia użytkownika z oczekiwaniami dotyczącymi produktu.
Ryzyko projektowe obejmuje sytuacje, których zaistnienie może mieć negatywny wpływ na możliwość osiągnięcia celów projektu. Przykłady ryzyka projektowego to:
• problemy związane z projektem, takie jak:
o potencjalne opóźnienia w dostawach, ukończeniu zadań bądź spełnieniu kryteriów wyjścia (definicji ukończenia);
o niedokładne oszacowanie, realokacja środków do projektów o wyższym priorytecie lub ogólne cięcia kosztów w całej organizacji, które mogą skutkować niewystarczającym finansowaniem projektu;
o wprowadzenie w ostatniej chwili zmian wymagających dokonania licznych przeróbek;
• problemy organizacyjne, takie jak:
o niewystarczające kwalifikacje lub przeszkolenie pracowników bądź braki kadrowe;
o konflikty i problemy wynikające z doboru personelu;
o brak dostępności użytkowników, pracowników struktur biznesowych lub ekspertów merytorycznych z powodu sprzecznych priorytetów biznesowych;
• problemy natury politycznej, takie jak:
o niewłaściwe przekazywanie przez testerów informacji na temat ich potrzeb i/lub rezultatów testów;
o niepodjęcie przez programistów/testerów dalszych działań na podstawie informacji uzyskanych w wyniku testowania i przeglądów (np. niewprowadzenie udoskonaleń w procedurach wytwarzania i testowania oprogramowania);
o niewłaściwe podejście do testowania lub oczekiwania związane z testowaniem (np. niedocenianie korzyści wynikających z wykrycia defektów podczas testowania);
• problemy techniczne, takie jak:
o niedostateczne doprecyzowanie wymagań;
o brak możliwości spełnienia wymagań z uwagi na ograniczenia czasowe;
o nieudostępnienie na czas środowiska testowego;
o zbyt późne przeprowadzenie konwersji danych, zaplanowanie migracji lub udostępnienie potrzebnych do tego narzędzi;
o wady w procesie wytwórczym mogące wpływać na spójność lub jakość produktów prac projektowych, kodu, konfiguracji, danych testowych i przypadków testowych na różnych etapach procesu wytwarzania oprogramowania;
o kumulacja defektów lub innego rodzaju dług techniczny powstały na skutek problemów z zarządzaniem defektami lub innych podobnych problemów;
• problemy związane z dostawcami, takie jak:
o niedostarczenie niezbędnego produktu lub usługi przez zewnętrznego dostawcę bądź ogłoszenie przez niego upadłości;
o utrudnienia w realizacji projektu wynikające z problemów związanych z umowami.
Ryzyko projektowe może dotyczyć zarówno czynności związanych z wytwarzaniem, jak i testowaniem. W niektórych przypadkach za zarządzaniem ryzykiem projektowym odpowiadają kierownicy projektów, ale zdarza się również, że za czynniki ryzyka projektowego związane z testowaniem odpowiedzialność ponoszą kierownicy testów.
5.5.3. Testowanie oparte na ryzyku a jakość produktu Wiedzę na temat ryzyka można wykorzystać do odpowiedniego ukierunkowania działań wykonywanych podczas testowania. Na podstawie ryzyka można podejmować decyzje co do tego, gdzie i kiedy należy rozpocząć testowanie, a także identyfikować obszary wymagające większej uwagi. Celem testowania jest zmniejszenie prawdopodobieństwa wystąpienia niekorzystnego zdarzenia bądź ograniczenie jego skutków. W związku z tym testowanie przyczynia się do łagodzenia ryzyka, a także dostarcza informacji zwrotnych na temat zidentyfikowanych czynników ryzyka — w tym ryzyka rezydualnego.
Podejście do testowania oparte na ryzyku umożliwia prewencyjne obniżanie poziomu ryzyka produktowego. Jednym z elementów tego podejścia jest analiza ryzyka produktowego, która obejmuje identyfikowanie czynników tego typu ryzyka oraz szacowanie prawdopodobieństwa wystąpienia i wpływu każdego z nich. Uzyskane w ten sposób informacje na temat ryzyka produktowego można wykorzystać do planowania testów, specyfikowania, przygotowywania i wykonywania przypadków testowych oraz monitorowania i nadzorowania testów. Analiza ryzyka produktowego dokonana we wcześniejszej fazie projektu przyczynia się do powodzenia całego projektu.
W przypadku podejścia opartego na ryzyku wynik przeprowadzonej analizy ryzyka produktowego umożliwia:
• wskazanie odpowiednich technik testowania;
• określenie konkretnych typów testów, które należy wykonać (np. testy zabezpieczeń, testy dostępności);
• określenie zakresu wykonywanych testów;
• ustalenie priorytetów testowania w sposób sprzyjający jak najwcześniejszemu wykryciu defektów krytycznych;
• ustalenie, czy w celu zmniejszenia ryzyka należy wykonać inne czynności nie związane z testowaniem (np. przeprowadzić szkolenie dla niedoświadczonych projektantów).
Testowanie oparte na ryzyku pozwala skorzystać ze wspólnej wiedzy i spostrzeżeń interesariuszy projektu do przeprowadzenia analizy ryzyka produktowego. Aby zminimalizować prawdopodobieństwo awarii produktu, w ramach zarządzania ryzykiem wykonuje się usystematyzowane czynności obejmujące:
• analizowanie potencjalnych problemów (czynników ryzyka) i regularne dokonywanie ich ponownej oceny;
• ustalanie, które czynniki ryzyka są istotne i wymagają podjęcia działań;
• podejmowanie działań mających na celu złagodzenie ryzyka;
• tworzenie planów awaryjnych na wypadek faktycznego wystąpienia określonych czynników ryzyka.
Ponadto testowanie pozwala zidentyfikować nowe czynniki ryzyka, wskazać czynniki wymagające złagodzenia oraz zmniejszyć niepewność związaną z ryzykiem.
5.6. Zarządzanie defektami
Jednym z celów testowania jest znajdowanie defektów, w związku z czym wszystkie znalezione defekty należy zalogować. Sposób zgłoszenia defektu zależy od kontekstu testowania danego modułu lub systemu, poziomu testów oraz wybranego modelu wytwórczego. Każdy zidentyfikowany defekt powinien zostać zbadany i objęty śledzeniem od momentu wykrycia i sklasyfikowania, aż do momentu rozwiązania problemu (tj. usunięcia defektu i pomyślnego zakończenia testów potwierdzających, odroczenia do kolejnej wersji, zaakceptowania defektu jako trwałego ograniczenia produktu itd.). Aby umożliwić zarządzanie wszystkimi defektami do czasu ich usunięcia, organizacja powinna wdrożyć proces zarządzania defektami (obejmujący również odpowiedni przepływ pracy i reguły klasyfikacji defektów). Proces ten musi zostać uzgodniony ze wszystkimi podmiotami uczestniczącymi w zarządzaniu defektami, w tym z projektantami, programistami, testerami oraz właścicielami produktu. W niektórych organizacjach proces zgłaszania i śledzenia defektów może być nieformalny.
W trakcie zarządzania defektami może się okazać, że w niektórych raportach opisane zostały rezultaty fałszywie pozytywne, a nie rzeczywiste awarie spowodowane defektami. Przykładem może być niezaliczenie testu na skutek przerwania połączenia sieciowego lub przekroczenia limitu czasu. Zachowanie to nie jest skutkiem defektu w przedmiocie testów, ale należy je potraktować jako nieprawidłowość i zbadać. W związku z tym testerzy powinni starać się ograniczać do minimum liczbę rezultatów fałszywie pozytywnych, które są zgłaszane jako defekty.
Defekty można zgłaszać na etapie kodowania, analizy statycznej, przeglądów, testowania dynamicznego lub eksploatacji produktu. Raporty o defektach mogą dotyczyć problemów występujących w kodzie lub działającym systemie bądź we wszelkiego rodzaju dokumentacji, w tym w wymaganiach, historyjkach użytkownika i kryteriach akceptacji, dokumentach związanych z programowaniem lub testowaniem, podręcznikach użytkownika bądź podręcznikach instalacji. Aby stworzyć skuteczny i efektywny proces zarządzania defektami, organizacje mogą określać własne standardy dotyczące atrybutów i klasyfikacji defektów oraz związanego z ich obsługą przepływu pracy.
Typowy raport o defekcie ma na celu:
• dostarczenie programistom i innym interesariuszom informacji na temat wszelkich zaistniałych zdarzeń w zakresie niezbędnym do zidentyfikowania skutku, wyizolowania problemu i umożliwienia skorygowania ewentualnych defektów;
• umożliwienie kierownikom testów śledzenia jakości produktu pracy i wpływu na postęp testowania (np. znalezienie dużej liczby defektów będzie wymagało czasu na ich zgłoszenie, a następnie przeprowadzenie testów potwierdzających);
• przedstawienie sugestii dotyczących usprawnienia procesów wytwarzania i testowego.
Raport o defekcie przedkładany podczas testowania dynamicznego zawiera zwykle następujące, szczegółowe informacje:
• identyfikator;
• tytuł i krótkie podsumowanie zgłaszanego defektu;
• data raportu o defekcie, zgłaszająca jednostka organizacyjna i autor zgłoszenia;
• identyfikacja elementu testowego (testowanego elementu konfiguracji) i środowiska;
• faza cyklu życia, w której zaobserwowano defekt;
• opis defektu umożliwiający jego odtworzenie i usunięcie (w tym ewentualne dzienniki, zrzuty bazy danych, zrzuty ekranu lub nagrania);
• oczekiwane i rzeczywiste rezultaty;
• zakres lub stopień wpływu (ważność) defektu z punktu widzenia interesariuszy;
• priorytet usunięcia defektu;
• status raportu o defekcie (np. otwarty, odroczony, powielony, oczekujący na poprawkę, oczekujący na testowanie potwierdzające, ponownie otwarty, zamknięty);
• wnioski, zalecenia i zgody;
• kwestie globalne takie jak wpływ zmiany wynikającej z defektu na inne obszary oprogramowania/systemu;
• historia zmian, w tym sekwencja działań podjętych przez członków zespołu projektowego w celu zlokalizowania, usunięcia i potwierdzenia usunięcia defektu;
• odwołania do innych elementów, w tym do przypadku testowego, dzięki któremu problem został ujawniony.
Niektóre z powyższych szczegółowych informacji mogą zostać automatycznie uwzględnione i/lub objęte zarządzaniem w przypadku korzystania z narzędzi do zarządzania defektami (przykładem może być automatyczne przypisanie identyfikatora, przypisanie i aktualizacja stanu raportu o defekcie w ramach przepływu pracy itd.). Defekty wykryte podczas testowania statycznego (a zwłaszcza w trakcie przeglądów) są zwykle dokumentowane w inny sposób, np. w notatkach ze spotkania związanego z przeglądem.
Przykładową treść raportu o defekcie przedstawiono w standardzie ISO/IEC/IEEE 29119-3 (raporty o defektach są w nim nazywane raportami o incydentach).