fragment ksiazki


26 listopada 2019, 22:05

Podejmując nowe wyzwania, odkrywamy w sobie umiejętności, których istnienia
nigdy nie podejrzewaliśmy.
Les Brown

ROZDZIAŁ III
Jak pisać CV, aby otrzymywać zaproszenia na rozmowy kwalifikacyjne
Wstęp
I Zapomnij o szablonach – wyróżnij się!
II Krok po kroku – elementy idealnego CV
1. Podsumowanie – już na początku
2. Dobre zdjęcie, czyli jakie?
3. Jak nieszablonowo opowiedzieć o doświadczeniu
4. Wykształcenie – co warto odpuścić.
5. Twoje umiejętności
6. Rekomendacje
7. Zainteresowania – hit czy kit?
8. Less is more – usuń z CV niepotrzebne informacje
9. Jedno CV to za mało
10. Jakie błędy popełniają kandydaci w CV?
III Zaskocz rekrutera – może video CV?
IV Spójny wizerunek i media społecznościowe
V Zakazane praktyki
VI Wymagania prawne i inne formalności

Curriculum vitae, czyli życiorys, może być decydującym orężem w walce o wymarzoną
posadę, choć pojawia się na wczesnym etapie procesu rekrutacyjnego. Z punktu widzenia
pracodawcy to jeden z najprostszych sposobów na selekcję kandydatów.
W zależności od skali rekrutacji i zasobów firmy rekrutującej CV może być analizowane
przez specjalistów lub przez programy komputerowe. Tym bardziej warto zadbać o to, aby
było pierwszym krokiem do sukcesu, a nie przeszkodą na drodze do zatrudnienia.
Jak wygląda etap pierwszej selekcji CV?
Pracodawca otrzymuje kilkadziesiąt lub nawet kilkaset CV i na ogół nie ma czasu, by
przeczytać wszystkie w całości. Rekruterzy zazwyczaj „skanują” wzrokiem naszą aplikację w
poszukiwaniu najważniejszych informacji, dlatego tak ważne jest, aby Twoje CV wyróżniało
się na tle pozostałych. W ten sposób zwróci na siebie uwagę, przykuje wzrok rekrutera i
spowoduje, że zostaniesz zaproszona na rozmowę, albo... zginie w stosie takich samych
dokumentów.
Marketingowy guru, Jack Trout, powtarza od lat: „Wyróżnij się albo zgiń”. Dokładnie od tego
zacznij tworzyć swoje CV. Jak to zrobić?

I Zapomnij o szablonach – wyróżnij się!
Dobre CV powinno się wyróżniać i zwracać na siebie uwagę rekruterów. Może to być:
• oryginalna forma graficzna,
• przejrzysty układ,
• Twoje profesjonalne zdjęcie z uśmiechem,
• dyskretna grafika, stosowanie kolorów, pogrubień, wypunktowań w celu wyróżnienia
poszczególnych części CV (zaznaczam – „dyskretna”, bo zastosowanie zbyt wielu
wyróżnień jest odbierane jako nieprofesjonalne).
Wyróżnikiem Twojego CV może również być wstęp, który zaczyna się od innych słów niż
zwykle tam zamieszczane, a które sprawią, że zainteresujesz rekrutera. Wystarczą 2-3
zdania podsumowujące Twoje doświadczenie w odniesieniu do stanowiska, na które
aplikujesz, aby spersonalizować swoje CV i zwiększyć szansę na zainteresowanie
potencjalnego pracodawcy.
Zdecydowana większość CV, które przychodzą w odpowiedzi na ogłoszenia, wygląda tak
samo. W praktyce funkcjonuje bowiem kilka podstawowych szablonów, według których
większość kandydatów przygotowuje swoje życiorysy. Jeśli niczym się nie wyróżniają – „giną
w tłumie”. Podobny los czeka Twoje CV – jeśli wygląda tak samo jak inne, niczym się nie
wyróżnia, to szansa, że zostanie wybrane i uważnie przeczytane, znacząco maleje już na
tym etapie.
Jeszcze kilka lat temu uczono, jak powinno wyglądać CV. Obecnie trudno mówić o jednym –
idealnym – wzorze. Na pewno powinno być czytelne, ale nie musi składać się z tych samych
elementów. Warto zastosować przyciągające wzrok grafiki, np. logotypy poprzednich
pracodawców. Nie obowiązuje już zasada CV na jedną stronę A4. Taka objętość nie
pozwalała na wyczerpującą prezentację własnych osiągnięć. Obecnie CV może mieć nawet
3 strony A4, choć standardem są 1-2 strony. Jeśli jest czytelne i „inne”, na pewno nie
odpadnie na etapie wstępnej selekcji.
Chcesz zobaczyć, jak wyglądają najbardziej popularne wzory CV? Wpisz w wyszukiwarkę
następujące frazy: „szablony CV” , „generator CV” , „kreator CV”, „wzory CV”, a otrzymasz
listę linków do serwisów, w których możesz zbudować CV bazujące na jednym z wielu
szablonów.
Nie twierdzę, że nie należy z nich korzystać, bo niektóre są naprawdę dobre! Z pewnością
mogą one być świetną inspiracją dla Twojej aplikacji. Zalecam jednak dodać coś od siebie –
coś własnego, choćby drobny element graficzny, który Cię wyróżni. Może masz swoje logo
albo stronę internetową i możesz wykorzystać spójną z tym grafikę do przygotowania CV?
Pomyśl o tym!
Jeśli chodzi o stronę graficzną, możesz ją opracować samodzielnie, nawet jeśli nie jesteś
grafikiem. Wykorzystaj bezpłatne programy do projektowania grafik, np. Canva. Jest tam
opcja zaprojektowania na bazie graficznych szablonów własnego CV i spójnego z nim listu
motywacyjnego.

Jeżeli nie chcesz bawić się w grafika, skorzystaj z darmowych szablonów, których jest
mnóstwo w internecie.
Gdy samodzielne opracowanie CV Cię przerasta, możesz je zamówić u profesjonalisty –
wystarczy poszukać takich fachowców na popularnych serwisach typu etsy.com.
II Krok po kroku – elementy idealnego CV
1. Podsumowanie – już na początku
Niezależnie od tego, czy Twoje CV mieści się na jednej stronie, czy na dwóch, to, w jaki
sposób się zaczyna, ma duże znaczenie. Początek CV jest Twoją szansą na zatrzymanie
uwagi rekrutera i rozbudzenie jego ciekawości.
Zachęcam, aby na górze pierwszej strony CV wstawić podsumowanie, czyli krótki opis siebie
w kontekście umiejętności i osiągnięć zawodowych. Podsumowanie zawodowe to wciąż
niedoceniany element CV, choć stanowi jeden z pierwszych punktów, na które patrzy
rekruter. Standardowo czytamy od góry do dołu, od lewej strony do prawej, zatem to, co
umieścimy na początku, jest bardzo ważne.
Jeśli więc umieścisz podsumowanie zawodowe właśnie w tym miejscu, rekruter przeczyta je
jako pierwszy element Twojego CV. To dlatego tak bardzo istotne jest, aby podsumowanie:
• nie było sztampowe;
• nie było zbyt długie;
• bezpośrednio odnosiło się do wymagań i w 3-4 zdaniach pokazywało, że właśnie Ty
jesteś właściwą osobą na oferowane stanowisko, bo robisz dokładnie to, co jest
wymagane w ogłoszeniu o pracę.
Zachęcam Cię do zastosowania mojego autorskiego TRZYSTOPNIOWEGO SCHEMATU
PODSUMOWANIA ZAWODOWEGO, który zawiera trzy najważniejsze informacje o Twojej
osobie:
I STOPIEŃ – KTO – czyli kim jesteś zawodowo;
II STOPIEŃ – CO – co robisz;
III STOPIEŃ – DLACZEGO – co Cię wyróżnia, charakteryzuje, jakie są Twoje osiągnięcia,
sukcesy, wyniki Twej pracy. Jeśli możesz przytoczyć konkretne dane, wykorzystaj to miejsce
na „pochwalenie się” sukcesem.
Sięgnij po wzór zamieszczony poniżej i wstaw informacje o sobie.
Jestem (jeśli dotyczy Ciebie, dodaj przymiotnik, np.: skuteczna, doświadczona,
profesjonalna, zaangażowana ) ........... [KTO] .......... (stanowisko, np.: specjalistka,
menedżer, handlowiec, sekretarka) .......... z [CO] ...... X-letnim doświadczeniem / ze
specjalizacją w .......... (branży, dziedzinie, specjalizacji, działaniu, np.: branży
motoryzacyjnej, prowadzeniu biura, sprzedaży B2B, marketingu internetowym, tworzeniu,
zarządzaniu).
[DLACZEGO] Moje doświadczenie pozwala mi / uzyskałam certyfikat / biegle posługuję się /
w ciągu ostatniego roku / w firmie, w której obecnie pracuję / dzięki mojemu relacyjnemu
podejściu do klientów / odnoszę sukcesy w ......... poparte konkretnymi wynikami: .........

Ten model możesz stosować w wersji osobowej, rozpoczynając zdanie od „ja” (Jestem
doświadczoną specjalistką...), lub bezosobowej (np. Doświadczona specjalistka...).
Inny model, który również dobrze się sprawdza, ale możesz go zastosować tylko wówczas,
gdy rzeczywiście dana dziedzina jest Twoją pasją, to np. „Sprzedaż to moja pasja. Od
dwunastu lat zajmuję się sprzedażą...” itd.
PRZYKŁADY
--> Jestem menedżerem sprzedaży z 12-letnim doświadczeniem popartym sukcesami. W
firmie, w której aktualnie pracuję, w ciągu pierwszych dwóch lat pozyskałam ponad stu
nowych klientów. W ostatnim roku wdrożyłam nowy system CRM i zwiększyłam skuteczność
wizyt handlowych zespołu sprzedażowego o 20%. Zarządzam 20-osobowym zespołem, w
którym rotacja pracowników od trzech lat jest najniższa w całej firmie. Mam wysokie
umiejętności budowania zaangażowanego zespołu i wykorzystuję różne style zarządzania
dostosowane do osobowości ludzi. Odpowiadam za wielomilionowy budżet mojego działu.
Charakteryzuj mnie wnikliwość i umiejętność przewidywania zmian rynkowych.

--> Jestem specjalistką HR z doświadczeniem w prowadzeniu dokumentacji kadrowo-
płacowej. Czteroletnie doświadczenie i znajomość przepisów prawa wykorzystuję w

codziennej pracy, prowadząc dokumentację dla 20-osobowego zespołu pracowników. Mam
doświadczenie w międzynarodowym środowisku pracy, współpracując na co dzień z centralą
firmy w Danii. Jestem osobą dobrze zorganizowaną i dokładną, co ma wpływ na wysoką
jakość mojej pracy. Moją mocną stroną jest odporność na stres i umiejętność pracy pod
presją czasu. Umiem skoncentrować się na bieżących zadaniach, realizuję je na najwyższym
poziomie, nawet pod dużą presją. Mój największy sukces zawodowy to ....
--> Jestem konsultantem biznesowym z wieloletnim doświadczeniem w tworzeniu i
wdrażaniu aplikacji projektowanych pod indywidualne potrzeby klientów biznesowych. Mam
doświadczenie we współpracy z dużymi klientami (konkretne firmyx, y, z) w
międzynarodowym środowisku. Zarządzam projektami, wykorzystując narzędzia X i Y. Moją
silną stroną jest umiejętność budowania długotrwałych relacji z Klientami. Biegle posługuję
się językami niemieckim i angielskim.
--> Jestem specjalistką marketingu internetowego. Już od ponad 10 lat wspieram firmy w ich
rozwoju, wykorzystując narzędzia marketingu internetowego. Dzięki moim działaniom firma
jest widoczna w internecie, gdzie pozycjonowana jest jako lider w swojej branży. To sprawia,
że mamy wysoką pozycję na rynku i wciąż nowych klientów pozyskiwanych z sieci. Moją
specjalnością są kampanie Adwords. Mam doświadczenie w pracy z międzynarodowymi
firmami.
--> Marketing internetowy to moja pasja. Od pięciu lat skutecznie działam w obszarach SEO i
SEM. W ostatnich dwóch latach wprowadziłam firmę do mediów społecznościowych, w
których jest obecna grupa docelowa, co zwiększyło ruch na stronie internetowej o 300% i
przełożyło się na wysokość sprzedaży. Dzięki moim działaniom firma jest w top 10 linków w
wyszukiwarkach głównych fraz kluczowych z naszej branży. Znajomość marki wzrosła w
ciągu dwóch lat o 200% (dane na podstawie badań ankietowych w grupie docelowej na 500

osobach). Dysponuję wysokim budżetem marketingowym, który efektywnie wykorzystuję na
kampanie reklamowe, przynoszące firmie systematyczny wzrost sprzedaży.
2. Dobre zdjęcie, czyli jakie?
Zdjęcie jest elementem personalizacji CV i zwiększa szansę na to, że właśnie Ty zostaniesz
zapamiętana. To ważny argument przemawiający za tym, aby dodawać zdjęcie do CV, choć
nie należy do obowiązkowych elementów. W Polsce przyjęło się, że CV bez zdjęcia jest
niepełne. Jednak jeśli szukasz pracy za granicą, upewnij się, że w danym kraju dodawanie
zdjęcia do aplikacji jest dobrze widziane, bo zwyczaje są różne (np. w Wielkiej Brytanii i
Stanach Zjednoczonych nie należy dodawać zdjęcia do dokumentów aplikacyjnych).
Zdjęcie w CV może Ci pomóc lub zaszkodzić w poszukiwaniu pracy. Teoretycznie rekruter
nie powinien oceniać wyglądu kandydata i kierować się swoim subiektywnym odczuciem,
ale... każdy z nas podejmuje niekiedy decyzje pod wpływem emocji, dlatego warto zadbać,
aby były to emocje pozytywne.
Dobre zdjęcie pokazuje Ciebie jako profesjonalistę, właściwą osobę na oferowane
stanowisko pracy. Zatem jeśli sama nie potrafisz zrobić dobrej jakości zdjęcia, na którym
wyglądasz korzystnie, zdecyduj się na profesjonalną sesję zdjęciową. Koszt takiej sesji
wynosi od 200 do 400 zł. Możesz też popytać znajomych, bo fotografowanie to częste hobby
i jest wiele osób, które mają dobry sprzęt oraz umiejętności i mogłyby Ci pomóc. Wielu
początkujących fotografów robi takie sesje bezpłatnie, bo buduje swoje portfolio, więc
współpraca z taką osobą też jest dobrym pomysłem.
Dlaczego warto dodać zdjęcie? Dobra fotografia przykuwa wzrok i pomaga Cię zapamiętać,
powiązać z Twoimi umiejętnościami.
Badanie eyetrackingowe przeprowadzone przez Pracuj.pl pokazuje, że rekruterzy
poświęcają zaledwie 3% całego czasu z analizy CV na zdjęcie. Najważniejsze jest
doświadczenie kandydata (58% czasu poświęconego na analizę CV), wykształcenie (9%) i
umiejętności (5%).
To, jak wyglądasz na zdjęciu i jakie sprawiasz wrażenie, powinno być spójne z oferowanym
stanowiskiem. Jeżeli więc interesuje Cię stanowisko wymagające wiedzy, odpowiedzialności
i powagi (np. dyrektor finansowa), zdjęcie powinno być stonowane, aby pokazywało
profesjonalizm, budziło zaufanie. Wskazane są w tym przypadku elegancka bluzka i
garsonka. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja, gdy aplikujesz na stanowisko grafika albo
kreatywnego marketingowca – uśmiech i więcej luzu wzbudzą zaufanie.
Tych zdjęć nie dołączaj do CV:
1. Zdjęcie z bardzo poważną miną – niektórzy myślą, że profesjonalizm to powaga. Nic
bardziej mylnego. Nie odbieramy takich poważnych osób zbyt pozytywnie.
Uśmiechnięte osoby przyciągają, budzą pozytywne skojarzenia. Nie bój się
uśmiechu!
2. Zdjęcie z wakacji lub amatorsko wycięte z większego zdjęcia, z innymi osobami albo
elementami – o ile uśmiech jest wskazany i pozytywny, o tyle wakacyjne klimaty na
profesjonalnym CV to już zupełny niewypał. Podobnie wygląda sprawa z wycinaniem
swojej osoby ze zdjęcia i wykorzystanie tego w CV. Na zdjęciu możesz być Ty i tylko
Ty, bez dodatkowych „atrakcji”.

3. Zdjęcie z dowodu osobistego – nie jest dobrym wyborem. Kadr jest w tym przypadku
bardzo niekorzystny, mało osób wygląda dobrze na tego typu zdjęciach. No i do tego
ta poważna mina...
4. Zdjęcie słabej jakości – unikaj zdjęć niewyraźnych. Zdarzają się CV ze zdjęciem, na
którym widać, że twarz jest wycięta z innego zdjęcia i niewyraźna. Niewyraźne
zdjęcie to synonim słabej jakości, a jakość... może się przełożyć na odbiór Twojej
osoby.
5. Zdjęcie zbyt duże – zdjęcia z profesjonalnej sesji zazwyczaj są dużych rozmiarów.
Przed wstawieniem do CV należy zdjęcie zmniejszyć, bo plik z tym dokumentem nie
powinien przekraczać 500 MB. Nie chcesz chyba zapchać skrzynki rekrutera ciężkim
plikiem, który długo będzie ściągał? To nie jest dobre „pierwsze wrażenie”.
Jakie zatem zdjęcie wstawić do CV? Na dobrym zdjęciu widać Twoją twarz lub twarz i
ramiona. Ubranie powinno być w stonowanych kolorach, najbardziej korzystne to szary,
granat, grafit i niebieski.
3. Jak nieszablonowo opowiedzieć o doświadczeniu
W sekcji „doświadczenie zawodowe” podziel się swoimi sukcesami. Napisz, jaki był Twój
wkład w rozwój firmy lub jakim trudnym wyzwaniom udało Ci się sprostać.
Jak opisać kolejne stanowiska?
Przede wszystkim nie duplikuj obowiązków, nawet jeśli naprawdę były podobne. Każde
kolejne stanowisko może być ujęte w interesujący sposób. Wystarczy, że zamiast stosować
sztampowe, stosowane przez wszystkich zwroty opiszesz siebie samą w autentyczny
sposób.
Pisząc o swoich doświadczeniach, nie stosuj ogólnikowych stwierdzeń. Podawaj konkretne
przykłady, które pokazują, że pasujesz do organizacji, znasz jej potrzeby, branżę i rynek.
Napisz o podobnych:
• projektach, które zrealizowałaś;
• problemach, które rozwiązałaś;
• pomysłach, które wdrożyłaś.
Wyjaśnij, jak te działania wpłynęły na wyniki firmy, jej pozycję i wizerunek, relacje z klientami,
kontrahentami itp.
Zrezygnuj z „suchych” faktów – jeśli lubisz opowiadać, wykorzystaj storytelling. W miejsce
klasycznych wypunktowań wstaw krótkie opowieści o poszczególnych etapach edukacji i
kariery. Ważne jest, aby historia dotyczyła takich aspektów, jak osiągnięcia, zrealizowane
projekty, wpływ na rozwój firmy, odnalezienie rozwiązania w trudnej sytuacji, a więc kwestie,
które znaczą o wiele więcej niż tylko zajmowane wcześniej stanowisko.
Opisuj osiągnięcia w dotychczasowej pracy, wykorzystując liczby, fakty, wydarzenia, bo takie
konkretne dane są bardziej wiarygodne i przemawiają do wyobraźni rekrutera. Jednocześnie
dają przewagę nad konkurentami, bo niewiele osób wpisuje te informacje w CV.
PRZYKŁAD
Poniższe wypunktowanie można przekształcić w ciekawą historię:
• realizowanie reklam w mediach społecznościowych
• planowanie działań na stronie firmowej w mediach społecznościowych

• przygotowywanie contentu i promowanie go w mediach społecznościowych
• pozyskiwanie ruchu na stronę WWW i sprzedaży online z mediów społecznościowych
Hasłowa forma nie zawsze oddaje skalę obowiązków i nie prezentuje rezultatu pracy.
Lepiej przedstawić to tak:
„Od 2014 roku zarządzam profilami społecznościowymi naszej firmy. W ciągu 6 miesięcy,
prowadząc kampanie reklamowe i publikując wartościowe treści, pozyskałam 150% wzrost
liczby fanów na Facebooku oraz obserwatorów na LinkedIn. Dzięki realizowanemu przeze
mnie wysokiej jakości contentowi w mediach społecznościowych pozyskaliśmy aż 10 razy
więcej odwiedzin na stronie WWW miesięcznie, skutkujących dwukrotnym wzrostem
sprzedaży online”.
Zarówno wypunktowanie, jak i opis odnoszą się do tych samych obowiązków. Opis pozwala
jednak wyeksponować nasze osiągnięcia i uświadomić skuteczność działań.
Wybierz tę formę pisania o swoich doświadczeniach, która jest Tobie bliższa. Jeśli lubisz
„opowiadać”, sięgnij więc po storytelling, ale jeżeli preferujesz hasłowe prezentowanie
informacji, stosuj wypunktowania, lecz:
• zamiast „suchych” faktów, które niewiele mówią (np. „zarządzanie zespołem”), podaj
konkrety (np. „zarządzanie czteroosobowym zaangażowanym zespołem specjalistów
sprzedaży, który co miesiąc realizuje założone plany”);
• zamiast „sprzedaż produktów firmy” napisz: „W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy
wykonałam 100% planów sprzedażowych”;
• zamiast „zdobywanie nowych klientów” wpisz: „W pierwszym roku mojej pracy
pozyskałam dziesięciu kluczowych klientów, co pozwoliło zrealizować założony
budżet w 110%. W każdym kolejnym roku pracy zdobywam nowych klientów,
realizując założone plany i systematycznie budując portfel klientów”;
• zamiast „negocjacje z dostawcami” – „wynegocjowałam korzystne warunki z
dostawcami firmy, tj. rabaty oraz warunki zwrotów towarów zalegających, co
wpłynęło na rentowność sprzedaży i zyski firmy”.
Jak opisać obowiązki pełnione na dotychczasowych stanowiskach?
1. Muszą być spójne z obowiązkami wymaganymi na stanowisku, o które się ubiegasz, a
dokładnie z tymi, które są wymienione w ogłoszeniu. Jeśli więc w anonsie pojawiły się
wymagania X, Y, Z, ujmij je w swoim CV, lecz sformułowane własnymi słowami, by uniknąć
efektu „kopiuj – wklej”.
2. Przedstaw swe osiągnięcia w ramach pełnionych dotychczas obowiązków. Jeśli
dysponujesz danymi, którymi możesz je opisać, koniecznie ich użyj. Napisz:
• co firma zyskała dzięki Twojej pracy;
• jaki wpływ na firmę miały Twoje działania.
Potencjalnego pracodawcę zawsze interesują takie kwestie, jak zwiększenie zysków poprzez
wzrost sprzedaży (albo liczby klientów czy leadów), efektywności pracy lub zmniejszenie
kosztów dzięki różnym działaniom usprawniającym pracę.

Rekruterzy „skanują” CV wzrokiem – ułatw im zauważenie tego, co jest w CV najważniejsze.
Pamiętaj, że najbardziej wnikliwie czytane są 2-3 ostatnie stanowiska, i skup się właśnie na
nich, aby pokazywały Twoje doświadczenie i sukcesy.
4. Wykształcenie – co warto pominąć
Im dłuższe doświadczenie zawodowe, tym mniejsze znaczenie ma Twoja ścieżka edukacji.
Przedstaw więc tylko najważniejsze informacje, czyli uczelnia (szkoła), którą ukończyłaś,
kierunek studiów, rok ukończenia.
PRZYKŁADY
--> Uniwersytet Ekonomiczny, kierunek: finanse i rachunkowość, magister ekonomii, 2008 r.
--> Wyższa Szkoła Bankowa, dwuletnie studia podyplomowe public relations, 2010 r.
Wyjątek stanowią zawody, do wykonywania których niezbędne jest uzyskanie konkretnego
dyplomu, np. lekarz, prawnik itp.
Jeśli masz już kilkunastoletnie doświadczenie, odpuść sobie wpisywanie praktyk i stażów, to
niepotrzebnie wydłuży Twoje CV, a z punktu potrzeb firmy nie wnosi nic wartościowego.
Takie informacje powinny się znaleźć tylko w CV osób rozpoczynających karierę zawodową,
aby pokazać ich przedsiębiorczość i jakiekolwiek doświadczenie zawodowe. W tej sekcji
wymień też kursy i szkolenia. Informacje o nich pokazują, że jesteś osobą, która cały czas
się rozwija, a to jest bardzo pożądana cecha w obecnych, dynamicznych czasach.
5. Twoje umiejętności
Umiejętności odgrywają dużą rolę w procesie rekrutacji i to one często decydują o tym, czy
kandydat pasuje do profilu stanowiska. Można mieć wymagane wykształcenie i
doświadczenie, ale bez konkretnych umiejętności nie mamy szans na otrzymanie danej
pracy.
Zawsze zwracaj uwagę na umiejętności, których firma wymaga w ogłoszeniu o pracę, i do
nich nawiązuj. Deklarowane w Twoim CV powinny się pokrywać z listą umiejętności
wymienionych w ogłoszeniu pracodawcy. Jeśli na przykład firma poszukuje osoby ze
znajomością języka angielskiego, nic nie da to, że świetnie znasz francuski.
Umiejętności dzielą się na miękkie (kreatywność, odporność na stres, komunikacja) i twarde
(języki obce, programy komputerowe, wiedza specjalistyczna, certyfikaty).
Twoje dobre strony
Oto przykładowe cechy, które możesz odnieść do siebie i do stanowiska, na które aplikujesz.
Wystarczy je rozwinąć o własne przykłady lub tylko zainspirować się i odkryć inne swoje
zalety:
• doświadczenie w pracy w międzynarodowym środowisku,
• doświadczenie w określonej branży i specjalizacja,
• wieloletnie doświadczenie w branży,
• rozbudowana sieć kontaktów w branży,
• prestiżowe certyfikaty, rzadkie uprawnienia, licencje,

• znajomość języków obcych,
• znajomość programów komputerowych,
• znajomość narzędzi,
• zdolności przywódcze,
• dobra organizacja pracy,
• zaangażowanie i lojalność wobec firmy,
• umiejętność pracy w zespole,
• odporność na stres,
• umiejętność pracy pod presją czasu,
• zdolność szybkiego uczenia się,
• skuteczność w działaniu,
• efektywna realizacja zadań w wyznaczonym terminie,
• pozytywne nastawienie,
• zdolność odnajdywania rozwiązań w trudnych sytuacjach,
• dobre umiejętności komunikacyjne,
• determinacja w dążeniu do celu,
• kreatywność i nowatorskie podejście do zadań,
• pozytywne reagowanie na zmiany,
• dyspozycyjność,
• łatwość w nawiązywaniu relacji,
• koncentracja na detalach,
• samodyscyplina,
• umiejętność pracy pod presją,
• samodzielność.
6. Rekomendacje
Opisane w CV umiejętności i osiągnięcia będziesz miała okazję potwierdzić w trakcie
rozmowy kwalifikacyjnej, chyba że zdobędziesz cenne rekomendacje swoich byłych
przełożonych lub też ważnych partnerów biznesowych.
To, że osoby na wysokich stanowiskach były gotowe podpisać się swoim imieniem i
nazwiskiem pod Twoimi umiejętnościami, wiele znaczy. Z pewnością pozbawia rekrutera
wątpliwości, czy wymieniane przez Ciebie poprzednie tytuły i stanowiska były adekwatne do
kompetencji.
7. Zainteresowania – hit czy kit?
Sekcja z zainteresowaniami to kolejny fragment CV, który musisz dobrze przemyśleć.
Oryginalne hobby może być atutem, który pokaże Ciebie jako osobę ciekawą, z pasją.
Pracodawcy szukają kandydatów, którzy wpiszą się w określoną kulturę organizacyjną.
Najważniejsze są oczywiście kwalifikacje, ale znaczenie ma też to, czy potencjalny
pracownik będzie się identyfikował z zespołem i firmą.
Zastanów się, jakie cechy mogą być potrzebne na poszukiwanym przez Ciebie stanowisku i
czy można je odnieść do Twoich zainteresowań, czy Twoje zainteresowania mogą je
poświadczyć. Jeśli są one powiązane ze stanowiskiem, na które aplikujesz – tym lepiej dla
Ciebie!

PRZYKŁADY
1. Stanowiska dziennikarskie lub product managera wymagają nie tylko wiedzy, ale
wręcz praktycznego stosowania niektórych produktów i rozwiązań. Zainteresowanie
kosmetykami, zdrowiem i urodą będzie więc z pewnością atutem przyszłego
pracownika w firmie kosmetycznej.
2. Chcesz pracować w branży kreatywnej? Powiedz o zainteresowaniach, które
potwierdzają Twoją kreatywność. Zainteresowania związane z wykonywaną pracą są
zawsze dużym plusem.
3. Czy firma sponsoruje inicjatywy sportowe i wspiera aktywność pracowników? Jeżeli
tak, a dla Ciebie także sport jest ważny – napisz o tej pasji w swoim CV.
4. Jeśli firma działa zgodnie z koncepcją CSR (CSR – Corporate Social Responsibility,
tj. społeczna odpowiedzialność biznesu), a Ty działasz społecznie lub jesteś/byłaś
wolontariuszką, koniecznie podkreśl taką informację.
Nie wpisuj zmyślonych zainteresowań, bo możesz zostać „zdemaskowana” podczas
rozmowy kwalifikacyjnej, zwłaszcza jeśli się okaże, że rekruter ma takie samo hobby i będzie
chciał o nim porozmawiać. Najgorsza sytuacja będzie wtedy, gdy w CV wpiszesz
zainteresowanie, a w trakcie rozmowie kwalifikacyjnej nie umiesz rozwinąć tego tematu,
porozmawiać o konkretach.
Niechlubnym standardem jest, że kandydat, który wskazuje w swych zainteresowaniach
literaturę, nie potrafi wymienić trzech przeczytanych książek. Bardzo często pojawia się tutaj
hasło „kino”, a kandydat, zapytany o to, kiedy i jaki film oglądał ostatnio, plącze się i
czerwieni, bo... nie może sobie przypomnieć.
Sprecyzuj swoje zainteresowania. Na ogół w CV pojawiają się sztampowe: literatura,
podróże, film, sport. W ten sposób jednak nie zdołasz się wyróżnić. Jeśli jednak napiszesz
„podróże z plecakiem po Azji”, „filmy nurtu noir” lub „moda lat 50. i 60.”, na pewno zabrzmi to
autentycznie i pokaże, że naprawdę wiesz, o czym mówisz.
8. Less is more – usuń z CV niepotrzebne informacje
CV nie jest raportem, w którym ujmujemy każdą rozpoczętą szkołę i każdy epizod w karierze
zawodowej. Powinien zawierać tylko te informacje, które mają związek z przyszłym
stanowiskiem. Lepiej pominąć rozpoczęte, ale nieukończone studia, jeśli przygoda z wyższą
uczelnią trwała krócej niż 3 lata. Jeżeli dla pracodawcy wykształcenie ma kluczowe
znaczenie, zaledwie kilka lat na adekwatnym kierunku nie jest zaletą. Są natomiast branże,
w których wykształcenie nie odgrywa tak ważnej roli jak praktyczne umiejętności, np.
programowania albo realizowania marketingu internetowego. W takich przypadkach dla ich
uwiarygodnienia możesz podać przykłady samodzielnie zrealizowanych projektów, liczbę
wypozycjonowanych stron czy wypromowanych firm w mediach społecznościowych.
Kandydaci często myślą, że im więcej wpiszą stanowisk, obowiązków, zadań, kursów,
szkoleń oraz umiejętności, tym bardziej atrakcyjne będzie ich CV. To błędne myślenie, bo im
bardziej „zaśmiecisz” CV informacjami, które nie interesują pracodawcy, nie są związane z
wymaganiami i obowiązkami, tym trudniej będzie mu wyłowić te informacje, które go
interesują. Zniechęcony odłoży Twoje CV na stosik z napisem „nie”.

Co usunąć z CV?
Zbędne są wszystkie informacje niewymienione w ofercie pracy i jednocześnie zupełnie
niezwiązane z oferowanym stanowiskiem, np. umiejętności, które nie są potrzebne w tej
akurat pracy, szczegółowo opisane doświadczenia z dawnych lat, przebyte szkolenia i kursy
bez związku ze stanowiskiem pracy, staże i praktyki, gdy masz wieloletnie doświadczenie
zawodowe. Pomiń również dane personalne: miejsce urodzenia, stan cywilny, obywatelstwo,
nazwisko panieńskie oraz adres pocztowy.
Nie ma też obowiązku podawania w CV daty urodzenia, zatem nie jest to konieczne. Jeśli
bardzo chcesz – zrób to, nie będzie to błędem, ale nie jest to wymagane, więc bez obaw
możesz pominąć taką informację.
Podobna zasada odnosi się do doświadczenia zawodowego – warto pominąć bardzo krótkie
epizody zawodowe, czyli trwające mniej niż 2-3 miesiące. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy
kilkumiesięczne zatrudnienie wiązało się z realizacją jednego konkretnego projektu i z
założenia nie miało stanowić stałego zatrudnienia.
Pisz krótko, zwięźle i na temat, nawiązując do wymagań w ogłoszeniu. W pliku załączonym
do tej lekcji masz wzór CV z wszystkimi elementami, jakie powinno zawierać.
9. Jedno CV to za mało
Intensywne poszukiwania pracy rodzą pokusę, aby stworzyć jedno – uniwersalne – CV, które
następnie wystarczy rozesłać do wybranych firm. To największy błąd popełniany przez
Kandydatów, który rekruter widzi od razu po „przeskanowaniu” CV, bo nie odwołuje się do
tego, co wymaga poszukuje pracodawca.
CV skrojone na miarę
Jak napisać CV dopasowane do wymagań pracodawcy?
Dowiedz się, czym dokładnie zajmuje się firma, jakie ma produkty lub usługi, przed jakimi
wyzwaniami i jakie ma cele na rynku. W ten sposób spersonalizujesz CV, podkreślając tylko
te elementy ze swojej kariery i edukacji, które rzeczywiście zainteresują pracodawcę.
Możesz się tego dowiedzieć ze strony internetowej firmy, czasem wywnioskować z jej misji i
wizji, jeśli takie akcentuje, z profili na mediach społecznościowych. Strona internetowa firmy
jest kopalnią wiedzy o firmie i jej produktach czy usługach, wszelkich działaniach i
aktywnościach.
Jeszcze lepszym źródłem informacji o firmie są media społecznościowe, bo tam odbywa się
codzienna komunikacja firmy. Fanpejdż na Facebooku lub profil na LinkedIn to właśnie
miejsca, w których znajdziesz bieżące informacje, sprawy, którymi firma żyje, projekty, które
realizuje, problemy, z którymi się boryka. Wystarczy zapoznać się z komunikatami i nawiązać
w CV do konkretnych działań.
Znając wymagania i obowiązki, jakie stawia pracodawca, możesz też określić, które sekcje w
CV warto szczególnie rozbudować, a które można pominąć. Wolno nawet odwoływać się do
swoich przyszłych obowiązków i zestawiać je z dotychczasowymi osiągnięciami w podobnym
obszarze.
Skuteczną formą personalizacji CV jest nawiązanie dialogu z rekruterem poprzez odniesienie
się do ogłoszenia o pracę i zawartych w nim wymagań.

10. Jakie błędy popełniają kandydaci w CV?
Zwróć uwagę, czy Twoje CV nie zawiera poniższych, najczęściej popełnianych w CV błędów:
• błędy językowe, które bardzo źle świadczą o autorze CV – polecam proste i
bezpłatne narzędzie do sprawdzania błędów: www.languagetool.org/pl. Jednak po
takiej korekcie i tak zalecam przeczytanie CV przez kogoś zaprzyjaźnionego;
• brak zdjęcia – choć nie jest to błędem formalnym, zwyczajowo utarło się, że CV
powinno zawierać zdjęcie, i jest to dobrze widziane. CV bez zdjęcia są postrzegane
jako mniej atrakcyjne i z tego powodu możesz stracić szansę na spotkanie
kwalifikacyjne;
• „ciekawy” adres e-mail – przy każdej rekrutacji zawsze znajdzie się „ciekawy” adres
e-mail kandydata, typu lodziomiodzio@...., buziaczek88@...., czarnyninja@.... Czy
Twoim zdaniem brzmi to profesjonalnie? Jeśli Twój adres e-mail brzmi mało
poważnie, proponuję nowy adres, najlepiej taki z Twoim imieniem i nazwiskiem, jeśli
nie jest zajęty przez innego użytkownika. Jeśli ktoś już z niego korzysta, możesz
dodać rok urodzenia, np. jan.nowak88@....
Jak się nie wyróżnić negatywnie?
Poznaj 5 błędów w CV, które specjaliści od rekrutacji w Google spotykają każdego dnia.
1. Błędy w pisowni – według raportu CareerBuilder z 2013 r. robi je w CV niemal 85%
kandydatów!
2. Długość – nie musisz wcale mieścić się na jednej stronie, ale 2 strony to zwykle
wystarczająca objętość, aby przekazać tylko te elementy doświadczenia, które pasują do
stanowiska. Tworząc CV, nie pisz kroniki swojego życia!
3. Zbyt udziwniona forma graficzna – rekruterzy nie mają czasu, aby doszukiwać się
informacji w nietypowej formie graficznej. O ile nie aplikujesz na stanowisko artystyczne,
trzymaj się przejrzystych i prostych form graficznych.
4. Łamanie klauzuli poufności – obowiązuje Cię, nawet gdy planujesz odejść z obecnej firmy.
Zdradzając poufne informacje, uchodzisz za człowieka niegodnego zaufania.
5. Kłamstwo – na porządku dziennym jest pisanie o wykształceniu, którego wcale się nie ma,
przypisywanie sobie cudzych osiągnięć itp.
III Zaskocz rekrutera – może video CV?
Jednym ze sposobów na to, aby wyróżnić się podczas rekrutacji, jest stworzenie
oryginalnego CV. Popularność formatu video przeniknęła także do HR – zamiast nudnych
życiorysów w formie dokumentu tekstowego kandydaci podsyłają CV w formie video.
Czy to trend, który obowiązuje tylko w branży kreatywnej?
Czy video CV jest propozycją dla Ciebie?
Kiedy wypada wysłać takie CV?
1. Gdy nie masz jeszcze doświadczenia, którym możesz się pochwalić.
Osoby, które dopiero wchodzą na rynek pracy mierzą się z problemem pustego CV. Nie
mają żadnego doświadczenia, ale przecież w toku studiów nabywamy wiele cennych
umiejętności, takich jak dobra organizacja pracy, terminowość, umiejętność wyszukiwania
informacji czy zdolność szybkiego uczenia się.

2. Jeśli CV nie wygląda atrakcyjnie, warto spróbować innowacyjnej formy CV – video CV. To
jednocześnie praktyczne potwierdzenie kreatywności i odwagi. Umiejętność dobrego
prezentowania się na nagraniu i pomysł na ciekawą opowieść o sobie będą docenione w
branżach kreatywnych, agencjach reklamowych czy marketingowych.
2. Gdy chcesz zaskoczyć rekrutera.
Format video nadal jest bardzo rzadko wykorzystywany do CV w Polsce. Nagrywając CV na
video, na pewno zaskoczysz rekrutera i wyróżnisz się spośród innych aplikujących.
Jeżeli firma, w której chcesz pracować, nie prowadzi rekrutacji, video to świetny pretekst, aby
w krótki, ale efektywny sposób zaprezentować się potencjalnemu pracodawcy. Video można
również zamieścić w mediach społecznościowych i w serwisie YouTube, by w ten sposób
zwiększyć swoje dotarcie do ewentualnych pracodawców. Naszego CV nikt nie udostępni na
swoim profilu na Facebooku, ale ciekawie zrealizowane video CV już tak. Warto to
wykorzystać.
3 Gdy aktywnie szukasz pracy i chcesz być zauważona przez pracodawców i rekruterów.
Takie CV udowadnia Twoją kreatywność, umiejętności autoprezentacji, komunikatywność i
odwagę w działaniu. Nawet jeśli firma nie szuka w obecnej chwili pracownika takiego jak Ty,
możesz wysłać CV. Na pewno zostaniesz zauważona, a gdy firma będzie rekrutowała,
odezwie się do Ciebie. Więcej o tym (czyli cold e-mailing, zwany również listem
spekulacyjnym) w dalszej części książki.
Video CV możesz publikować i promować w mediach społecznościowych, z których obecnie
rekruterzy zawsze korzystają, np. Linkedin, YouTube, Facebook.
Jak powinno wyglądać dobre video CV?
Dobre video CV powinno być naszym atutem, dlatego musi być zrealizowane profesjonalnie.
Tak samo jak w klasycznym CV należy przedstawić swoje umiejętności i odnieść się do
wymagań firmy. Możesz je zrobić sama, albo poprosić o pomoc w nagraniu fachowca.
Poszukaj na YouTube przykładowych video CV i zainspiruj się.
IV Spójny wizerunek i media społecznościowe
............
koniec fragmentu książki

Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz