ISTQB 4
27 września 2019, 18:53
4. Techniki testowania — 330 min.
Słowa kluczowe analiza wartości brzegowych, białoskrzynkowe techniki testowania, czarnoskrzynkowe techniki testowania, podział na klasy równoważności, pokrycie, pokrycie decyzji, pokrycie instrukcji kodu, techniki testowania, techniki testowania oparte na doświadczeniu, testowanie eksploracyjne, testowanie oparte na przypadkach użycia, testowanie przejść pomiędzy stanami, testowanie w oparciu o listę kontrolną, testowanie w oparciu o tablicę decyzyjną, zgadywanie błędów
Cele nauczania — techniki testowania 4.1. Kategorie technik testowania FL-4.1.1. (K2) Kandydat potrafi wyjaśnić cechy charakterystyczne i elementy wspólne czarnoskrzynkowych technik testowania, białoskrzynkowych technik testowania oraz technik testowania opartych na doświadczeniu, a także różnice między nimi. 4.2. Czarnoskrzynkowe techniki testowania FL-4.2.1. (K3) Kandydat potrafi zaprojektować przypadki testowe na podstawie podanych wymagań metodą podziału na klasy równoważności. FL-4.2.2. (K3) Kandydat potrafi zaprojektować przypadki testowe na podstawie podanych wymagań metodą analizy wartości brzegowych. FL-4.2.3. (K3) Kandydat potrafi zaprojektować przypadki testowe na podstawie podanych wymagań metodą testowania w oparciu o tablicę decyzyjną. FL-4.2.4. (K3) Kandydat potrafi zaprojektować przypadki testowe na podstawie podanych wymagań metodą testowania przejść pomiędzy stanami. FL-4.2.5. (K2) Kandydat potrafi wyjaśnić, w jaki sposób można wyprowadzać przypadki testowe z przypadku użycia. 4.3. Białoskrzynkowe techniki testowania FL-4.3.1. (K2) Kandydat potrafi wyjaśnić pojęcie pokrycia instrukcji kodu. FL-4.3.2. (K2) Kandydat potrafi wyjaśnić pojęcie pokrycia decyzji. FL-4.3.3. (K2) Kandydat potrafi wyjaśnić korzyści wynikające z pokrycia instrukcji kodu i pokrycia decyzji. 4.4. Techniki testowania oparte na doświadczeniu FL-4.4.1. (K2) Kandydat potrafi wyjaśnić pojęcie zgadywania błędów. FL-4.4.2. (K2) Kandydat potrafi wyjaśnić pojęcie testowania eksploracyjnego. FL-4.4.3. (K2) Kandydat potrafi wyjaśnić pojęcie testowania w oparciu o listę kontrolną.
4.1. Kategorie technik testowania
Każda technika testowania, włączając te omówione w tym rozdziale, ma z założenia pomagać w identyfikowaniu warunków testowych, przypadków testowych i danych testowych.
4.1.1. Wybór technik testowania Przy wyborze technik testowania, które będą stosowane, należy wziąć pod uwagę wiele czynników takich jak:
• typ modułu lub systemu;
• złożoność modułu lub systemu;
• obowiązujące przepisy i normy;
• wymagania klienta lub wymagania wynikające z umów;
• poziomy ryzyka;
• typy ryzyka;
• cele testów;
• dostępną dokumentację;
• wiedzę i umiejętności testerów;
• dostępne narzędzia;
• czas i budżet;
• model cyklu życia oprogramowania;
• przewidywany sposób korzystania z oprogramowania;
• dotychczasowe doświadczenie w użyciu technik testowania w testowaniu modułów i systemów;
• typy defektów spodziewane w modułach i systemach.
Niektóre techniki testowania lepiej sprawdzają się w określonych sytuacjach lub na określonych poziomach testów, inne zaś można z powodzeniem stosować na każdym poziomie testów. Aby uzyskać najlepsze rezultaty, testerzy zazwyczaj tworzą przypadki testowe łącząc ze sobą różne techniki.
Użycie technik testowania w analizie, projektowaniu i implementacji testów może mieć zróżnicowany charakter: od bardzo nieformalnego (wymagającego minimalnej lub nie wymagającego żadnej dokumentacji) po bardzo formalny. Właściwy stopień sformalizowania zależy od kontekstu testowania, w tym od: dojrzałości procesów testowych i procesów wytwarzania oprogramowania, ograniczeń czasowych, norm bezpieczeństwa i wymogów prawnych, wiedzy i umiejętności zaangażowanych osób oraz przyjętego modelu cyklu życia oprogramowania.
4.1.2. Kategorie technik testowania i ich cechy charakterystyczne W niniejszym sylabusie techniki testowania podzielono na: czarnoskrzynkowe, białoskrzynkowe i oparte na doświadczeniu.
Techniki czarnoskrzynkowe (zwane również technikami behawioralnymi lub opartymi na specyfikacji) bazują na analizie podstawy testów np. na formalnych dokumentach zawierających wymagania, specyfikacjach, przypadkach użycia, historyjkach użytkownika lub procesach biznesowych. Techniki z tej grupy można stosować zarówno w testowaniu funkcjonalnym, jak i w testowaniu niefunkcjonalnym. Techniki czarnoskrzynkowe koncentrują się na danych wejściowych i wyjściowych przedmiotu testów, bez odwoływania się do jego struktury wewnętrznej.
Podstawą białoskrzynkowych technik testowania (zwanych także technikami strukturalnymi lub opartymi na strukturze) jest analiza architektury, szczegółowego projektu, struktury wewnętrznej lub kodu przedmiotu testów. W przeciwieństwie do technik czarnoskrzynkowych techniki białoskrzynkowe koncentrują się na strukturze i przetwarzaniu wewnątrz przedmiotu testów.
Techniki testowania oparte na doświadczeniu pozwalają wykorzystać doświadczenie programistów, testerów i użytkowników do zaprojektowania, zaimplementowania i wykonania testów. Techniki te są często stosowane razem z technikami czarnoskrzynkowymi i białoskrzynkowymi.
Najważniejsze cechy charakterystyczne czarnoskrzynkowych technik testowania:
• warunki testowe, przypadki testowe i dane testowe wyprowadza się z podstawy testów, którą mogą stanowić wymagania na oprogramowanie, specyfikacje, przypadki użycia i historyjki użytkownika;
• przypadki testowe mogą być wykorzystywane do wykrywania rozbieżności między wymaganiami a ich implementacją bądź odstępstw od wymagań;
• pokrycie mierzy się na podstawie przetestowanych elementów podstawy testów i techniki zastosowanej do podstawy testów.
Najważniejsze cechy charakterystyczne białoskrzynkowych technik testowania:
• warunki testowe, przypadki testowe i dane testowe wyprowadza się z podstawy testów, która może obejmować: kod, architekturę oprogramowania, projekt szczegółowy bądź dowolne inne źródło informacji o strukturze oprogramowania;
• pokrycie mierzy się na podstawie przetestowanych elementów wybranej struktury (np. kodu lub interfejsów);
• dodatkowym źródłem informacji wykorzystywanym przy określaniu oczekiwanych wyników przypadków testowych są często specyfikacje.
Najważniejsze cechy charakterystyczne technik testowania opartych na doświadczeniu:
• warunki testowe, przypadki testowe i dane testowe wyprowadza się z podstawy testów, która może obejmować wiedzę i doświadczenie testerów, programistów, użytkowników oraz innych interesariuszy;
• wiedza i doświadczenie mogą dotyczyć między innymi przewidywanego sposobu korzystania z oprogramowania, środowiska pracy oprogramowania oraz prawdopodobnych defektów i ich rozkładu.
Techniki testowania i odpowiadające im miary pokrycia opisuje międzynarodowy standard ISO/IEC/IEEE 29119-4. Więcej informacji o technikach testowania zawierają publikacje: [Craig 2002] oraz [Copeland 2004], a także [Roman 2015].
4.2. Czarnoskrzynkowe techniki testowania
4.2.1. Podział na klasy równoważności Technika podziału na klasy równoważności polega na dzieleniu danych na grupy (zwane klasami równoważności lub klasami abstrakcji) w taki sposób, aby każda grupa zawierała elementy, które z założenia mają być przetwarzane w ten sam sposób (zobacz [Kaner 2013] i [Jorgensen 2014], a także [Roman 2015]).
Klasy równoważności można wyznaczać zarówno dla wartości poprawnych, jak i dla wartości niepoprawnych:
• wartości poprawne to wartości, które powinny zostać zaakceptowane przez moduł lub system, a zawierająca je klasa równoważności nosi nazwę „poprawnej klasy równoważności”;
• wartości niepoprawne to wartości, które moduł lub system powinien odrzucić, a zawierająca je klasa równoważności to „niepoprawna klasa równoważności”;
• klasy można identyfikować w odniesieniu do wszelkich elementów danych, które są związane z przedmiotem testów, takich jak: dane wejściowe, dane wyjściowe, wartości wewnętrzne bądź wartości zależne od czasu (np. występujące przed zdarzeniem lub po zdarzeniu), a także w odniesieniu do parametrów interfejsu (np. integrowanych modułów testowanych w ramach testowania integracyjnego);
• każdą klasę można w razie potrzeby podzielić na podklasy;
• każda wartość musi należeć do jednej i tylko jednej klasy równoważności;
• jeśli w przypadkach testowych są stosowane niepoprawne klasy równoważności, należy je testować indywidualnie (tzn. nie należy ich łączyć z innymi niepoprawnymi klasami równoważności3), aby uniknąć zamaskowania awarii. Maskowanie awarii może mieć miejsce, gdy w tej samej chwili występuje kilka awarii, ale tylko jedna jest widoczna, przez co pozostałe awarie pozostają niewykryte.
Warunkiem uzyskania stuprocentowego pokrycia przy korzystaniu z tej techniki jest pokrycie przez przypadki testowe wszystkich zidentyfikowanych klas równoważności (włączając niepoprawne klasy równoważności), co wymaga wybrania do testów co najmniej jednej wartości z każdej klasy. Pokrycie mierzy się jako iloraz liczby klas równoważności przetestowanych przy użyciu co najmniej jednej wartości przez łączną liczbę zdefiniowanych klas równoważności i zazwyczaj wyrażane jest w procentach. Podział na klasy równoważności można stosować na wszystkich poziomach testów.
4.2.2. Analiza wartości brzegowych Technika analizy wartości brzegowych jest rozszerzeniem techniki podziału na klasy równoważności, ale może być stosowana tylko w przypadku uporządkowanych klas zawierających dane liczbowe lub sekwencyjne. Wartościami brzegowymi klasy równoważności są jej wartość minimalna i maksymalna (lub pierwsza i ostatnia wartość).
Rozważmy następujący przykład. Załóżmy, że pole umożliwia akceptację jednoznakowej wartości całkowitej wprowadzanej z klawiatury numerycznej (tym samym zakładamy, że niemożliwe jest wprowadzenie wartości nienumerycznych). Akceptowalny zakres wartości całkowitych mieści się w przedziale od 1 do 5 włącznie. W tym przypadku możemy więc wyróżnić trzy klasy równoważności: niepoprawna (wartości za niskie), poprawna, niepoprawna (wartości za wysokie). Dla poprawnej klasy
3 Niniejszy fragment sylabusa dotyczy sytuacji, w której przypadek testowy zawiera rozważane jednocześnie wartości z kilku klas równoważności pochodzących z różnych podziałów jednej lub kilku dziedzin (przyp. tłum.) równoważności wartości brzegowe to 1 i 5. Dla niepoprawnej klasy równoważności (za wysokie) wartości brzegowe to 6 i 9. Dla niepoprawnej klasy równoważności (za niskie) jest tylko jedna wartość brzegowa 0, ponieważ jest to klasa z jednym tylko przedstawicielem.
W powyższym przykładzie identyfikujemy dwie wartości brzegowe do przetestowania dla każdej granicy pomiędzy sąsiadującymi klasami. Granica pomiędzy klasą niepoprawną (za niskie) a poprawną daje dane testowe 0 i 1. Granica pomiędzy klasą poprawną i niepoprawną (za wysokie) daje dane testowe 5 i 6.
Pewna odmiana tej techniki identyfikuje trzy wartości do przetestowania dla zadanej wartości brzegowej: wartość leżącą tuż przed wartością brzegową, wartość brzegową i wartość leżącą tuż za wartością brzegową. Jeśli rozpatrujemy poprawną klasę równoważności z poprzedniego przykładu, wartości testowe dla dolnej wartości brzegowej wynoszą 0, 1 i 2, a wartości testowe dla górnej wartości brzegowej — 4, 5 i 6 [Jorgensen 2014].
Niepoprawne zachowanie jest bardziej prawdopodobne dla wartości brzegowych klas równoważności niż dla wartości z wnętrza klasy. Należy pamiętać, że zarówno wyspecyfikowane, jak i zaimplementowane wartości brzegowe, mogą zostać przesunięte powyżej lub poniżej zamierzonego położenia lub całkowicie pominięte, a ponadto mogą wystąpić niechciane nadmiarowe wartości brzegowe. Analiza wartości brzegowych i ich testowanie pozwala wykryć niemal wszystkie takie defekty, ponieważ pozwala na wykazanie w oprogramowaniu zachowań z klasy równoważności innej niż klasa, do której powinna należeć wartość brzegowa.
Analizę wartości brzegowych można stosować na wszystkich poziomach testów. Technika ta służy zwykle do testowania wymagań, które odwołują się do przedziału liczb (włączając w to daty i godziny). Pokrycie wartości brzegowych danej klasy mierzy się jako iloraz liczby przetestowanych wartości brzegowych przez łączną liczbę zidentyfikowanych wartości brzegowych, zazwyczaj wyrażony w procentach4.
4.2.3. Testowanie w oparciu o tablicę decyzyjną Przy testowaniu implementacji wymagań systemowych, które określają, w jaki sposób różne kombinacje warunków powodują uzyskanie różnych wyników, przydatne są techniki kombinatoryczne. Jednym z podejść wykorzystujących tego typu technikę jest testowanie w oparciu o tablicę decyzyjną.
Tablice decyzyjne są dobrym sposobem na modelowanie złożonych reguł biznesowych, które muszą zostać zaimplementowane w systemie. Opracowując tablice decyzyjne, tester identyfikuje warunki (zazwyczaj dane wejściowe) i wynikające z nich akcje (zazwyczaj dane wyjściowe) systemu. Tworzą one wiersze tablicy, przy czym warunki znajdują się zwykle u góry, a akcje — na dole. Każda kolumna odpowiada regule decyzyjnej, która określa unikatową kombinację warunków powodującą wykonanie akcji związanych z tą regułą. Wartości warunków i akcji przedstawia się zwykle jako wartości logiczne (prawda/fałsz) lub dyskretne (np. czerwony, zielony, niebieski), ale mogą one mieć również postać liczb lub przedziałów liczb. W tej samej tabeli mogą występować różne typy warunków i akcji.
Poniżej przedstawiono typową notację stosowaną w tablicach decyzyjnych.
Warunki:
• „T” oznacza, że warunek został spełniony (spotykane są również oznaczenia „P” i „1”).
• „N” oznacza, że warunek nie został spełniony (spotykane są również oznaczenia „F” i „0”).
4 W przypadku wspomnianej wcześniej odmiany „trójpunktowej" metryka pokrycia uwzględnia nie tylko wartości brzegowe, ale również wszystkie wartości do przetestowania, mimo, że niektóre z nich formalnie nie są wartościami brzegowymi — np. wartości 2 i 4 z cytowanego wyżej przykładu. (przyp. tłum.).
• „—” oznacza, że wartość warunku nie ma znaczenia (spotykane jest również oznaczenie „nd”).
Akcje:
• „X” oznacza, że akcja powinna zostać wykonana (spotykane są również oznaczenia „T”, „P” i „1”).
• Puste pole oznacza, że akcja nie powinna zostać wykonana (spotykane są również oznaczenia „N”, „F” i „0”).
Pełna tablica decyzyjna zawiera tyle kolumn, ile jest niezbędne do pokrycia wszystkich kombinacji warunków. Tablicę można zredukować poprzez usunięcie kolumn zawierających kombinacje warunków niemożliwe do spełnienia, kolumny zawierające możliwe, ale niewykonalne kombinacje warunków oraz kolumn służących do testowania kombinacji warunków, które nie mają wpływu na wynik. Więcej informacji na temat minimalizowania tablic decyzyjnych zawiera sylabus [ISTQB® ATA].
Minimalnym wymogiem dotyczącym pokrycia w przypadku testowania w oparciu o tablicę decyzyjną jest zazwyczaj utworzenie co najmniej jednego przypadku testowego dla każdej reguły decyzyjnej w tablicy. Zwykle wiąże się to z koniecznością pokrycia wszystkich kombinacji warunków. Pokrycie jest mierzone jako iloraz liczby warunków przetestowanych przez przynajmniej jeden przypadek testowy przez liczbę wszystkich reguł, zazwyczaj wyrażony w procentach.
Atutem testowania w oparciu o tablicę decyzyjną jest możliwość zidentyfikowania wszystkich ważnych, istotnych kombinacji warunków, które w innym przypadku mogłyby zostać przeoczone. Ponadto metoda ta pomaga znaleźć ewentualne luki w wymaganiach. Można ją stosować we wszystkich sytuacjach, w których zachowanie oprogramowania zależy od kombinacji warunków oraz na dowolnym poziomie testów.
4.2.4. Testowanie przejść pomiędzy stanami Moduł lub system mogą różnie reagować na dane wejściowe w zależności od warunków bieżących lub historycznych (np. zdarzeń, które wystąpiły od momentu uruchomienia systemu). Historię dotychczasowych zdarzeń można przedstawiać przy pomocy pojęcia stanu. Do zobrazowania możliwych stanów oprogramowania oraz przejść między nimi służy diagram przejść między stanami. Przejście inicjowane jest przez zdarzenie (np. wprowadzenie przez użytkownika wartości w pole). Wynikiem zdarzenia jest przejście ze stanu do stanu. Jeżeli to samo zdarzenie może skutkować dwoma lub więcej przejściami z tego samego stanu, to zdarzenie to może być dodatkowo uwarunkowane tzw. warunkiem dozoru. Rezultatem zmiany stanu może być akcja oprogramowania (np. wyświetlenie wyniku lub komunikatu błędu).
Tabela przejść między stanami zawiera wszystkie poprawne przejścia między stanami (a potencjalnie również przejścia niepoprawne) oraz zdarzenia, warunki dozoru i akcje związane z poprawnymi przejściami. Diagramy przejść5 między stanami przedstawiają zwykle tylko poprawne przejścia, nie zawierają natomiast przejść niepoprawnych.
Testy przejść między stanami można zaprojektować w sposób zapewniający pokrycie typowej sekwencji stanów, przetestowanie wszystkich stanów bądź przetestowanie wszystkich przejść, konkretnych sekwencji przejść lub przejść niepoprawnych.
Technikę testowania przejść między stanami stosuje się w przypadku aplikacji wyposażonych w menu. Jest ona również rozpowszechniona w branży oprogramowania wbudowanego. Ponadto technika ta nadaje się do modelowania scenariuszy biznesowych zawierających określone stany oraz
5 Diagram przejść jest graficzną prezentacją tabeli przejść (przyp. tłum.).
do testowania sposobu poruszania się (nawigacji) po ekranach. Pojęcie stanu ma charakter abstrakcyjny i może odpowiadać zarówno kilku wierszom kodu, jak i całemu procesowi biznesowemu.
Pokrycie zwykle mierzy się jako iloraz liczby przetestowanych stanów lub przejść między stanami przez łączną liczbę zidentyfikowanych stanów lub przejść w przedmiocie testów, zazwyczaj wyrażony w procentach. Więcej informacji na temat kryteriów pokrycia dotyczących testowania przejść między stanami można znaleźć w [ISTQB® ATA], a także w [Roman 2015].
4.2.5. Testowanie oparte na przypadkach użycia Testy można wyprowadzać z przypadków użycia (opisujących interakcję z elementami oprogramowania), weryfikując wymagania dla funkcjonalności reprezentowanych przez te przypadki. Z przypadkami użycia związane są pojęcia „aktorów” (tj. użytkowników, urządzeń zewnętrznych bądź innych modułów lub systemów) oraz „podmiotów” (moduł lub system, do którego przypadek użycia jest zastosowany).
Każdy przypadek użycia określa konkretne działanie (zachowanie), które podmiot może wykonywać we współpracy z jednym lub kilkoma aktorami (UML 2.5.1 2017). Przypadki użycia można opisywać w kategoriach interakcji i działań, warunków wstępnych bądź warunków wyjściowych, a jeśli wymagają tego okoliczności — również w języku naturalnym. Interakcje między aktorami a podmiotem mogą powodować zmianę stanu podmiotu. Do odwzorowywania takich interakcji można użyć graficznych modeli przepływów pracy (ang. workflow), diagramów aktywności lub modeli procesów biznesowych.
Przypadek użycia może obejmować potencjalne odmiany podstawowego zachowania, zachowania wyjątkowe i mechanizmy obsługi błędów (odpowiedź systemu i ewentualnie odtworzenie go po wystąpieniu awarii wynikającej z pomyłki, defektu w aplikacji lub błędu komunikacji np. skutkującego komunikatem błędu). Testy projektuje się tak, aby umożliwiały sprawdzenie wszystkich zdefiniowanych zachowań (tj. zachowania podstawowego, wyjątkowego — zwanego też alternatywnym — oraz obsługę błędów). Pokrycie można mierzyć procentowo jako iloraz liczby przetestowanych zachowań przypadków użycia przez łączną liczbę zachowań przypadków użycia.
Więcej informacji na temat kryteriów pokrycia dotyczących testowania opartego na przypadkach użycia można znaleźć w [ISTQB® ATA], a także w [Roman 2015].
4.3. Białoskrzynkowe techniki testowania
Testowanie białoskrzynkowe opiera się na strukturze wewnętrznej przedmiotu testów. Techniki testowania białoskrzynkowego mogą być stosowane na wszystkich poziomach testów, jednakże dwie techniki związane z kodem, które omówiono w tym podrozdziale, najczęściej stosuje się na poziomie testów modułowych. Istnieją również bardziej zaawansowane techniki, których używa się w systemach krytycznych ze względów bezpieczeństwa, w systemach o newralgicznym znaczeniu dla działalności przedsiębiorstwa oraz w środowiskach wymagających wysokiego poziomu integralności (w celu uzyskania pełniejszego pokrycia), ale nie są one przedmiotem tego opracowania.
Więcej informacji na temat tych technik można znaleźć w [ISTQB® ATTA] oraz w [Roman 2015].
4.3.1. Testowanie i pokrycie instrukcji kodu Testowanie instrukcji służy do sprawdzania wykonywalnych instrukcji zawartych w kodzie. Pokrycie mierzy się procentowo jako iloraz liczby instrukcji wykonanych przez testy przez łączną liczbę instrukcji wykonywalnych w przedmiocie testów, zazwyczaj wyrażany w procentach.
4.3.2. Testowanie i pokrycie decyzji Testowanie decyzji służy do sprawdzania decyzji zawartych w kodzie oraz kodu wykonywanego na podstawie wyników decyzji. W tym celu tworzy się przypadki testowe, które odzwierciedlają przepływy sterowania występujące po punkcie decyzyjnym. W przypadku instrukcji IF tworzy się jeden przypadek dotyczący spełnienia warunku i jeden przypadek dotyczący niespełnienia warunku, a w przypadku instrukcji CASE niezbędne są przypadki testowe odpowiadające wszystkim możliwym wynikom, włącznie z wynikiem domyślnym.
Pokrycie mierzy się procentowo jako iloraz liczby wyników decyzji wykonanych przez testy przez łączną liczbę możliwych wyników decyzji w przedmiocie testów.
4.3.3. Korzyści wynikające z testowania instrukcji i testowania decyzji Uzyskanie stuprocentowego pokrycia instrukcji kodu gwarantuje, że wszystkie instrukcje wykonywalne zawarte w kodzie zostały przetestowane co najmniej raz, nie gwarantuje natomiast, że przetestowana została cała logika decyzyjna. Jeśli chodzi o techniki białoskrzynkowe omówione w tym sylabusie, testowanie instrukcji kodu może zapewnić mniejsze pokrycie niż testowanie decyzji.
Uzyskanie stuprocentowego pokrycia decyzji oznacza, że wykonano wszystkie wyniki decyzji, czyli przetestowano zarówno wyniki „prawda”, jak i wyniki „fałsz” — nawet jeśli instrukcja warunkowa nie zawiera bloku instrukcji odpowiadającego decyzji „fałsz" (np. IF bez bloku ELSE). Pokrycie instrukcji kodu pomaga znaleźć defekty w kodzie, który nie został przetestowany przy użyciu innych testów, a pokrycie decyzji — w kodzie, w przypadku którego w innych testach nie uwzględniono wszystkich możliwych wyników decyzji.
Uzyskanie stuprocentowego pokrycia decyzji gwarantuje stuprocentowe pokrycie instrukcji kodu (ale nie odwrotnie).
4.4. Techniki testowania oparte na doświadczeniu
W ramach technik opartych na doświadczeniu przypadki testowe projektuje się z wykorzystaniem umiejętności i intuicji testerów oraz ich doświadczenia z podobnymi aplikacjami i technologiami. Techniki te pomagają w identyfikowaniu przypadków testowych, które trudno jest zidentyfikować przy użyciu innych, bardziej usystematyzowanych technik. Z drugiej strony uzyskany poziom pokrycia i skuteczność mogą bardzo różnić się w zależności od podejścia i doświadczenia testera — w pewnych przypadkach pokrycie może być trudne do oszacowania, a nawet niemożliwe do zmierzenia.
W kolejnych punktach omówiono najczęściej stosowane techniki oparte na doświadczeniu.
4.4.1. Zgadywanie błędów Zgadywanie błędów6 to technika pozwalająca przewidywać wystąpienie pomyłek, defektów i awarii na podstawie wiedzy testera dotyczącej między innymi:
• dotychczasowego działania aplikacji;
• typowych pomyłek popełnianych przez programistów;
6 Formalnie rzecz ujmując, trzymając się terminologii ISTQB®, ten typ techniki powinien nazywać się „zgadywaniem defektów", ale pozostawiamy nazwę „zgadywanie błędów" ze względu na historyczne uwarunkowania (przyp. tłum.).
• awarii, które wystąpiły w innych aplikacjach.
Metodyczne podejście do zgadywania błędów polega na stworzeniu listy potencjalnych pomyłek, defektów i awarii, a następnie zaprojektowaniu testów pozwalających uwidocznić te awarie i defekty, które je spowodowały. Listy pomyłek, defektów i awarii można opracowywać na podstawie własnego doświadczenia, danych dotyczących defektów i awarii oraz powszechnej wiedzy na temat przyczyn awarii oprogramowania.
4.4.2. Testowanie eksploracyjne Testowanie eksploracyjne polega na projektowaniu, wykonywaniu i rejestrowaniu testów nieformalnych (tj. testów, które nie zostały wcześniej zaprojektowane) oraz dokonywaniu ich oceny w sposób dynamiczny podczas wykonywania. Rezultaty testów dostarczają wiedzy na temat modułu lub systemu, a także pomagają tworzyć testy dotyczące obszarów wymagających dalszego przetestowania.
Testowanie eksploracyjne jest czasami przeprowadzane w formie tzw. testowania w sesjach, na potrzeby ustrukturyzowania aktywności. W testowaniu w sesjach, testowanie eksploracyjne odbywa się w ściśle określonym przedziale czasu, a tester może udokumentować wykonane kroki i uzyskane informacje w arkuszu sesji testowej.
Testowanie eksploracyjne jest najbardziej przydatne w przypadku niepełnych lub niewłaściwie sporządzonych specyfikacji bądź w przypadku testowania pod presją czasu. Ponadto może być uzupełnieniem innych, bardziej formalnych technik testowania.
Testowanie eksploracyjne jest mocno związane z reaktywną strategią testowania (zobacz p. 5.2.2.). W ramach testowania eksploracyjnego można korzystać z innych technik czarnoskrzynkowych, białoskrzynkowych i opartych na doświadczeniu.
4.4.3. Testowanie w oparciu o listę kontrolną W testowaniu w oparciu o listę kontrolną tester projektuje, implementuje i uruchamia testy tak, aby pokryć warunki testowe znalezione w liście kontrolnej. Podczas analizy tester tworzy nowe listy kontrolne lub rozszerza istniejące, ale może również użyć gotowych list kontrolnych bez ich modyfikacji. Listy kontrolne można opracowywać na podstawie własnego doświadczenia, danych dotyczących potencjalnych defektów i awarii, znajomości oczekiwań użytkowników lub wiedzy na temat przyczyn i objawów awarii oprogramowania.
Listy kontrolne można tworzyć na potrzeby różnych typów testów, w tym na potrzeby testów funkcjonalnych i niefunkcjonalnych. W przypadku braku szczegółowych przypadków testowych testowanie w oparciu o listę kontrolną zapewnia niezbędne wytyczne i pozwala uzyskać pewien stopień spójności procesu testowania. Listy mają charakter wysokopoziomowy, w związku z czym podczas faktycznego testowania może występować pewna zmienność przekładająca się na większe pokrycie, ale kosztem mniejszej powtarzalności.
Dodaj komentarz